woensdag 9 januari 2013

Wij adviseren Wilders

Elk jaar is het weer raak. Dan ergert domrechts zich aan de linkse cabaretteketet rond oud en nieuw op de buis. De insteek is ook altijd dezelfde: Dat de nar laat zijn oren hangen naar zijn meester onder het motto van wiens brood men eet diens woord men spreekt. En dat je voor echte humor in Engeland moet zijn.

Kennelijk was Vrije Chroniqueur Filantroop de strekking van zijn vorige stukje alweer vergeten, want opnieuw gaat het over de kunst van het behagen van je broodheer. 'Zodra die “sympathieke” cabaretgezichten tijdens een staaltje gedachteloos zappen bij de publieken voorbijschieten, schiet ik terug met de afstandbediening. Dat deed ik nou nooit toen cabaret nog niet door een ideologie bedacht en betaald werd. Sedert cabaret weer een politiek propagandamiddel is zoals tijdens de Duitse bezetting met het Zondagmiddagcabaret van Paulus de Ruiter het geval was, is cabaret vooral leuk voor wie de ideologie toegedaan is.'

En wederom horen we Filantroop over de 'veelgeprezen Britse humor die in tegenstelling tot de Nederlandse versie, geen bestaande slachtoffers nodig om geestig te zijn. Britse humor maakt weliswaar slachtoffers, maar die merken er zelf niets van want ze bestaan gewoonweg niet. Het zijn door de humoristen bedachte archetypen van allerlei slag en pluimage.'

Kennelijk gaat de kennis van de Britse comedy bij Filantroop niet verder dat Moeder Wat Is Het Heet, want de verwijzing naar Alan B'stard is ronduit grappig: acteur Rik Mayall kennen we natuurlijk vooral als Thatcher-batcher uit de jaren tachtig.

Belangrijkste onruststoker dit jaar was Theo Maassen, die Volendam op zijn kop zette, maar ook de aanhang van Geurt weer eens beledigde. En uitgerekend die Maassen raakte een gevoelige snaar bij Prof. Drs. G.B.J. VanFrikschoten van Amsterdam Post. 'Kijk, dat die Maassen een ongeschoren kletsklabanus met vingers is daar hoeven we het niet over te hebben. Dat is zijn beroep. Dat hij de PVV een eikel vindt moge ook te voor en te na duidelijk zijn. Maar desondanks roep ik hem uit tot Neerlands meest toonaangevende cabaretier van deze tijd zoals ik al eerder motiveerde. Omdat hij de hele rattaplan aan heilige huisjes onder den gepamperde en ingekakte billenpartij schopt. Kutmarokkanen en Treur-Volendammers inclusief. En dat is cool! Dan schop je überkont als een heerenbaas!'

Maar Maassen leuk vinden is uit den boze in de Wilderiaanse gemeenschap. Maassen mag zelfs nooit meer de naam Wilders in de mond nemen. Die schijnt een soort eigendom te zijn van de PVV-ulama. 'Er blijkt patent op te zijn aangevraagd door een frivool kunstenbakker. Als een heilig handelsmerk, aldus Frik. "Wij van Wildersadviseren Wilders™" of "WildersWokkels! Krom als een hoepel maar lekker als blonde mokkels!".

De Prof heeft humor, dat kun je wel lezen. Des te grappiger zijn al die voorspelbare tandenknarsende commentaren onder zijn artikeltje. 'Ik heb sterk de indruk dat Frik alvorens zijn stukje te schrijven drie kilo rumbonen van Jamin heeft zitten opsmikkelen. Waarschijnlijk de zelfde hoeveelheid die hem inspireerde tot het schrijven van een loflied op Hero Brinkman die hij 30 kamerzetels toedichtte.'

Humor, je moet het even zoeken op de rechtse blokken, maar dan kom je ook echt niet meer bij.

7 opmerkingen:

  1. Engelse humor niet op de man spelen? Zeker nooit naar Mr. Bean gekeken?

    Ik vond de show van Theo fantastisch. Lang gelden dat ik zo heb gelachen. Schop die heilige huisjes maar omver!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is te prijzen aan van Frikschoten dat hij begrijpt dat humor twee kanten uitgaat.

    En Alan B'stard is natuurlijk de ideale PVV parlementariër. Die nam het ook zo integer op voor de ouden van dagen. Ik herinner me een aflevering waarin hij een "sociale" bejaardenwet erdoor probeert te krijgen en als die het niet haalt trapt hij uit pure frustratie een oud vrouwtje onder de bus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Frik is een beetje een vreemde eend in de bijt. Hij beschikt zeker over gevoel voor humor, is niet bang om afwijkende stanpunten in te nemen (ook niet wanneer hij van tevoren weet dat zijn lezers door het lint zullen gaan) en heeft niets met het meedogenloze sociaal-darwinisme dat hoogtij viert op de De Dagelijkse Dwerg en Artikel 7. In feite is Frik op sociaal-economisch terrein heel wat socialer dan de PvdA. Nou ben je dat tegenwoordig al snel, natuurlijk, maar toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik klein vond ik Dads Army echt wat voor mijn oma. Nu kijk ik nog wel eens naar de herhalingen, en begrijp dat er in de sticoms flink draak wordt gestoken met het klassensysteem.

    Inderdaad voor humor moet je in Engeland zijn, de sitcoms hier zijn matigjes vergeleken daarbij.

    Ik heb de show van Theo niet gezien maar wel kunnen grinniken om zijn vergelijkingen. Maar ach, tegenwoordig is iedereen of boos of geschokt. Het op de kast krijgen is te simpel, maar om ze er weer af te krijgen is heel wat moeilijker. Dat Frik nog over humor beschikt die Frik toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dorothy

    Je kunt hem hier terug kijken
    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1315934

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Theo dat is een twijfelachtige eer zo te lezen. Was weer een leuk stukje van Barra.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Barra ik vermoord je, ik ben het zat. Ik maak je identiteit niet bekend maar trap je deur eruit en kom je halen ventje.

    BeantwoordenVerwijderen