Extra

dinsdag 14 augustus 2012

Autobaan

Menigeen die over de Duitse autobanen zweeft, zo voelt het bijna, prijst Hitler. De beste man heeft werkelijk niets goed gedaan, maar die autobanen: petje af. En niet alleen legde Der Führer snelle hoofdaders in zijn land aan, hij loste er ook werkloosheid in Duitsland mee op. Nou, mooi niet dus.

De Duitsers hebben de mythe nu zelf maar onderuit gehaald. De Nazi’s waren juist fel tegen de komst van de snelwegen, aangezien deze vooral ten goede zouden komen aan de ‘Joodse kapitalisten’.

Maar bovenal: het was helemaal niet Hitlers idee. Het Duitse initiatief voor de aanleg van een snelweg ontstond al ver voor de oprichting van de Nazi-partij. In 1909 zette een groep rijke autoliefhebbers al een belangenorganisatie op om de politiek te overtuigen om speciale autowegen aan te leggen. Op de bestaande wegen werden de chauffeurs namelijk voortdurend 'gehinderd' door stof, modder, koetswagens en voetgangers.

Pas zijn machtsgreep in 1933 realiseerde Hitler zich het potentieel van de snelweg. Meteen liet hij de weg tussen Bonn en Keulen degraderen naar een ‘landweg’, want er moest een echte ‘eerste’ Autobahn komen. Per jaar moest er maar liefst 1000 kilometer snelweg aangelegd worden, een project dat ten minste 600.000 Duitse werklozen van werk en inkomen moest voorzien.

Daar kwam dus niets van terecht. In 1941 was er slechts 3.800 kilometer snelweg gereed, slechts de helft van de geplande hoeveelheid. En veel arbeid leverde het ook niet op. In 1942 kwam het Autobahn project door de oorlog zelfs volledig stil te leggen. De Duitse media bleven echter in het kader van de Nazi-propaganda beelden van grote wegwerkzaamheden vertonen. De Duitse autobahn kwam er dus wel, maar gewoon na de oorlog.

11 opmerkingen:

  1. We kunnen het de goede man zelf vragen.

    Klol publiceerde van de week een foto van hem, genomen in de VS in 1997 (107 jaar oud), waarop hij eruit zag, alsof hij voorlopig niet van plan was om het tijdige voor het eeuwige te verwisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een Autobahn is een Duitse term voor autosnelweg die in 1929 werd geïntroduceerd door hoogleraar Robert Otzen. De eerste snelweg, de 'Automobil-Verkehrs- und Übungsstraße' (AVUS) in Berlijn werd tot dan toe omschreven als 'Nur Kraftwagen Straße', een weg voor enkel gemotoriseerd verkeer. De Autobahn is wereldwijd bekend omdat het één van de weinige autosnelwegen is in de wereld waar (op ongeveer 3/4 van het traject) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130km/u. Indien een aanrijding veroorzaakt wordt op de autosnelweg, waarbij één van de bestuurders harder reed dan 130 km/u is deze altijd verantwoordelijk voor het incident.[1] De manier waarop de snelwegen zijn aangelegd is uniek. De basislaag is ruim dubbel zo dik dan in andere landen, er wordt gebruikgemaakt van speciale vangrails en bochten zijn meestal aangelegd op een manier waarbij nooit veel snelheid moet ingeleverd worden.

    Aldus Wiki

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hitler had slechts feodaal dagdromen als opleidingsachtergrond, waarbij zijn oorspronkelijke ambitie om te gaan kunstschilderen via "die ansichtskarte" tot uitting kwam. Het is volkomen krankzinnig, om deze voormalig dictator technisch of constructieve voordigheden toe te kennen. Hoe simpel kan je zijn. Is Wilders de grondlegger van de Betuwelijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Napoleonsbaan daarentegen, getuigt eerder van stategische en visionaire vaardigheden, hield echter geen rekening met de motorisering en industrialisering in de toekomst. Staat als inmiddels dodenweg te boek.

    http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Napoleonsweg

    BeantwoordenVerwijderen
  5. DDR wegennet was voor de val van de muur, nagenoeg onberijdbaar geworden. Contructief compleet vervallen.

    BeantwoordenVerwijderen


  6. Walter Moers - Der Bonker

    Adolf, du alte Nazi Sau, kapitulier doch endlich. (Adolf: Nein!)
    Adolf, du alte Nazi Sau. (Adolf: Das habt ihr euch so gedacht, dass ich kapituliere!)
    Adolf, du alte Nazi Sau, kapitulier doch endlich. (Adolf: Ich kapituliere niemals!)
    Adolf, du Sau.

    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vanzelfsprekend zijn de heerwegen uit het oude Rome het meest indrukwekkende infrastructurele project.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik kan het toch niet laten:

    http://youtu.be/gChOifUJZMc

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @jeroen

    http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Het_Beste_Boek_voor_de_Weg

    Ga daar maar eens overHEEN!!! :•)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 'Ich hab es nicht gewußt'. So genade bitte bitte.

    BeantwoordenVerwijderen