zaterdag 22 augustus 2009

Fear & Loathing

Zappies denken niet alleen dat de wereld om hen heen heel anders in elkaar zit dan u en ik denken, ze zijn er ook nog eens van overtuigd dat alleen zij dat echt doorhebben. "Er zijn twee zaken waarmee de burgers van de rijke landen in de wereld onder controle worden gehouden: angst en consumptie," begint Zapruder's Antagonizer zijn jongste analyse.

De vraag wie ons onder controle houdt en waarom, wordt natuurlijk weer niet echt beantwoord. Nee, je zoomt in op zogenaamde 'angstmiddelen' zoals klimaatcrisis en de pandemieterreur. "De mensen stompen af en hebben telkens weer nieuwe angstimpulsen nodig om verlamd te blijven. En om de angst en treurnis weg te nemen is er één ding wat we het liefst doen: consumeren"

Herkent u zich ook zo in deze beschrijving? Nee? Kan kloppen: Zappies zijn namelijk een beetje wereldvreemd. Alleen zij zien een relatie tussen pandemieangst en consumeren. Dus als we Ab Osterhaus op tv zien gaan we geen griepprik halen, maar kopen we automatisch een flat screen. Waarna we weer verlangen naar angst. Of zoiets.

In de perceptie van de Zappies spelen de uiterst sluwe maar nimmer nader geduide "powers that be" altijd weer een rol, en is de consument een willoze slaaf die op het moment dat hij een winkelcentrum binnenloopt "is vergeten waarvoor hij in eerste instantie kwam en staat hij open voor impulsaankopen". Vandaar Zappies graag verwijzen naar de zombiesklassieker Dawn of the Dead, want mensen "verkeren in een continue staat van consumptieverdwazing", die kennelijk nog jaren tot na de dood aanhoudt. "De vrijheid die men denkt te benadrukken als individu door bepaalde spullen aan te schaffen of te begeren, is juist de zoveelste keten waarmee men zich vastlegt aan de propaganda van de bedrijven."

Propaganda? Antagonizer zal wel reclame bedoelen. Feit is dat het grootste deel van deze 'propaganda' jammerlijk mislukt. Maar weinig productintroducties zijn werkelijk succesvol, dus zo makkelijk is die vermeende beïnvloeding kennelijk ook weer niet.

Zappies trekken hun eigen warrige logica ook nooit eens door. De werknemers van de bedrijven die ons blijkbaar willen controleren bestaan namelijk ook gewoon uit consumenten. Zelfs de directeur van Philips of Shell graait wel eens in de uitverkoopbak. Maar zoiets gaat het voorstellingsvermogen van de Zappies te boven: the power that be zijn immers de duistere krachten die ons onder controle willen houden. Ten minste in de karikatuurwereld die Zapruder heet.

15 opmerkingen:

  1. Jij denkt dat de wereld om ons heen heel anders in elkaar zit dan de werkelijkheid, beste Barracuda. De hoeveelheid zand in je ogen belemmert je zicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Het Zuur

    blijf maar lekker in je eigen werkelijkheid zitten hoor zuurtje. je hoeft niks te geloven.
    maar als je wilt ontsnappen aan je karikatuurwereld, ben je hier altijd welkom, in de wereld van de waarheid.
    barracuda heeft mij de ogen geopend, vroeger dacht ik ook wel eens, stel je voor, wat als zo'n zapruder toch gelijk heeft, maar toen leerde ik de werkelijkheid kennen en snapte ik de woorden van de filosoof beter: 'die welt ist, was den fall ist'.
    je kunt alles verklaren, maar alleen als je rationeel denkt vindt je de juiste verklaring.
    een steen is een steen, een stoel is een stoel en na 2012 wordt het 2013 en gaan we gewoon weer verder.
    liefst zonder alternatieve 'denkers' die zich tegen die tijd hopelijk collectief gezelfmoord hebben.
    de reden dat de wereld steeds mooire wordt, is doordat de wetenschap steeds weer ontdekt hoe de wereld in elkaar zit, en hoe wij haar naar onze hand kunnen zetten. de wetenschap, het pure rationele denken is een trein die naar het paradijs leidt en jullie complotters en dromers zijn de etterbakken die steeds weer aan de handrem lopen te trekken.
    'geef complotters de (multidimensionele) ruimte, dan nemen wij de aarde'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je hebt gelijk Barracuda. Ohoh wat zijn sommige mensen danig in de war en angstig. Keep up the good work!

    Ik was dus net op Xandernieuws.nl (daar staat alleen maar onzin) en ik zeg daar weer eens 'goh wat een onzin weer', zeggen ze 'hee, ben jij van barracuda.blogspot !?' XD

    vandaar dat ik hier even kom kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het wel eens leuk om op xandernieuws te kijken, alsof je naar een dierentuin gaat.; goh hoe kan zoiets bestaan, hoe kan je met zo'n rare slurf leven... en dan pinda's gooien door te reageren: 'nou, dat is helemaal niet bewezen hoor jongens' XD haha kijk ze gek doen!

    maar het is eigenlijk een beetje zielig misschien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. http://www.businesscompleet.nl/kennisbank/172-Recreatief-winkelen-is-belangrijkste-vrijetijdsbesteding.html

    http://www.winkelzaken.nl/content/view/675/lang,nl/

    Dit zegt uiteraard wel iets over de consumentistische maatschappij waarin wij leven. Wij consumeren bij verveling, of is dit een "aluhoedje-conclusie"?

    Graag reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Recreatief winkelen betekent niet altijd kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vind dat Barracuda geen gelijk heeft. Zappies denken niet. Verder is het ongepast Antagonizer zijn psychose kwalijk te nemen. De consument is een willoze slaaf. Bewust consumeren is er over het algemeen niet bij. Verder verkeerd Antagonizer natuurlijk ook in een continue staat van consumptieverdwazing. The powers that be zijn inderdaad de duistere krachten die ons onder controle en Barracuda lame houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat klinkt allemaal weer behoorlijk warrig, Het Zuur. Zappies denken niet? Het is opgepast Antagonizer zijn pschychose kwalijk te nemen? Bewust consumeren is er niet bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooit een coherent verhaal van Jeroen gehoord?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Barracuda, jij bent warrig. Je haalt feiten en fictie door elkaar en je bent je niet bewust dat de wereld buiten jou anders is dan je denkt. Je bent in goed gezelschap overigens. Nagenoeg heel Nederland verkeerd in staat van ontkenning.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mwah. Ik zeg niet dat "zappies" - Barracuda leest de site overigens ook, is hij dan ook een zappie? - altijd gelijk hebben, maar de logica van Barracu is ook niet altijd waterdicht.

    Propaganda? Antagonizer zal wel reclame bedoelen. Feit is dat het grootste deel van deze 'propaganda' jammerlijk mislukt. Maar weinig productintroducties zijn werkelijk succesvol, dus zo makkelijk is die vermeende beïnvloeding kennelijk ook weer niet.

    Binnen de logica van het zapruder-stuk maakt het weinig uit hoeveel productintroducties mislukken. Waar het om gaat is dat de consument wordt aangezet tot consumptie, en opgeteld zorgen de succesvolle productintroducties daar echt wel voor.

    Vergelijk het met het gebruik van een bazooka om een mug te doden. Het kost veel enerigie, maar de mug wordt wel geraakt. Niet efficient misschien, toch zeker effectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. "Nagenoeg heel Nederland verkeerd in staat van ontkenning."

    Tuuuuurlijk, Jeroen. Alleen jij hebt het allemaal door, toch? Ik denk dat dit precies je probleem is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. By the way, lezen kan je kennelijk ook al niet. "De Amerikaanse overheid is de creatie van massagraven aan het voorbereiden om de tweede Zwijngriep epidimie in de herfst aan te kunnen". Vervolgens verwijs je naar Deepjournal en blijkt het over de UK te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weet je wat het probleem is Barracuda?

    Dat iedereen te laf is om over de misdaden van Balkenende & co te beginnen.

    Mij een beetje afzeiken omdat ik US lees waar UK staat en verder de bek houden over de genocide in Irak.

    Dat noem ik hufterig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. als ik met google zoek op genocide en irak, dan kom ik terecht op sites die wijzen op een genocide gericht tegen irakeze christenen.

    kun je me uitleggen zuur, op welke wijze balkenende betrokken is bij die genocide?

    BeantwoordenVerwijderen