zaterdag 10 oktober 2020

Hoe Karel van Wolferen een complotgekkie werd

Ooit was Karel van Wolferen een gerenommeerd journalist, schrijver en Emeritus Hoogleraar in de vergelijkende Politieke en Economisch Instituties aan de Universiteit van Amsterdam. Geroemd om zijn verreikende kennis over Japan, journalistiek, geopolitiek, economie, historische gebeurtenissen, actualiteiten en weinig besproken aspecten van (geo)politiek.

Maar de laatste jaren zien we een andere kant van Van Wolferen. Namelijk die van complotdenker met alle voorspelbare clichés van dien: het neerhalen van vlucht MH17 zou een valse vlag-aanslag zijn, evenals de aanslagen van 9/11. Ook twijfelt Van Wolferen aan de officiële verklaringen over de terroristische aanslagen in Londen van 7 juli 2005 en de aanslag op Charlie Hebdo. Met dank aan het internet, waar hij al deze kul aan ontleent.

Geen wonder dat Van Wolferen niet meer serieus wordt genomen door de main stream media en nog hoofdzakelijk mag verschijnen in alternatieve praatshows als Café Weltschmerz, waar hij zowat wordt aanbeden.

Sinds enige tijd is Van Wolferen ook betrokken bij De Andere Krant en inmiddels is er een tijdschrift Gezond Verstand. Het eerste nummer is in een oplage een miljoen (!) exemplaren gedrukt en wordt gratis (!) verspreid. De vervolgedities krijgen een oplage van 100.000. Een jaarabonnement kost slechts 75 euro. Doneren mag ook.

Eerdere edities van de gratis krant gingen onder meer over Rusland, alternatieve geneeswijzen en de ‘ware’ toedracht van de aanslagen op het World Trade Center in New York in 2001. De laatste maanden gaat het vooral over COVID 19: dat zou maar een griepje zijn, ontwikkeld in de Verenigde Staten om de wereldbevolking onder controle te krijgen. 

Tot dusverre vraagt niemand zich af wie deze giga-oplages financiert en welke belangen op de achterstond spelen, al komt de NRC dichtbij. De krant, ooit de werkgever van Van Wolferen, viel het al gelijk op rond de krant veel Russen opduiken. Sommige zijn betrokken bij de actiegroep Global Rights of Peaceful People (GRPP). Die organiseren al jaren demonstraties voor Russische belangen.

Oud-hoogleraar Kees van der Pijl zit in de raad van toezicht van het blad. Tevens is hij toezichthouder en adviseur van de denktank ‘Dialogue of Civilizations’, een organisatie van Vladimir Jakoenin, die zich volgens een recent Amerikaans Senaatsrapport ook bezighoudt met het beïnvloeden van verkiezingen in het buitenland. 

Van betalingen vanuit Rusland zou geen sprake zijn, beweren de initiatiefnemers. Maar Ben de Jong, verbonden aan de Universiteit Leiden en kenner van Russische inlichtingendiensten, zegt dat het er sterk op lijkt dat deze krant onderdeel is van een Russische beïnvloedingsoperatie. Russen zijn ook niet vies van complottheorieën, zoals de zender Russia Today dagelijks laat zien.

Eerder bleek uit onderzoek van NRC dat de eerste editie van het blad is gefinancierd door een Brabantse bioboer, die online antisemitische complottheorieën verspreidt. 

Een tegenvaller voor Van Wolferen moet zijn dat het nieuwe tijdschrift wordt doodgezwegen door de main stream media, en volop aandacht bij meest dubieuze complotsites. Daar zit zeker geen publiek voor een oplage van 100.000. Een blad dus dat lijkt bestaan bij gratie van verdachte geldstromen.

1 opmerking:

  1. Leugensite Niboeboe doet het weer: COVID-19 bestaat zogenaamd niet. Wil iemand in het gezicht van de webmaster daar flink hoesten??

    BeantwoordenVerwijderen