zondag 12 december 2021

Keningswei

Bij Discovery Plus is een nieuwe docu te zien over de moord op Marianne Vaatstra, waarin onder meer oud-rechercheurs aan het woord komen. Altijd weer goed voor ellenlange betogen van superduperspeurneus Wim Dankbaar, die er stellig van overtuigd is dat Marianne niet door een plaatselijke boer is omgebracht.

De laatste tijd krijgt Wim zowaar bijval van een zekere Pieter Postma, die op zijn eigen site Kenigswei nadrukkelijk meldt dat hij leidinggevende Strafsector Rechtbank Leeuwarden is geweest, en hij alle rechters uit de zaak kent, kennelijk met als bedoeling dat lezers zullen denken: die heeft er vast en zeker verstand van.

Barracuda is altijd benieuwd naar de motivatie van de 'Vaatstra ontkenners'. Meestal is er wel ergens een dubbele agenda. Wat meteen opvalt is dat Pieter, getuige zijn Twitter tijdlijn, enorm moeite heeft met het coronabeleid van de overheid (retweet: 'The Government is your enemy'). Ook is zijn loopbaan bij de overheid (werd uiteindelijk Hoofd Burgerzaken voormalig Franekeradeel) blijkbaar niet over rozen gegaan getuige de stekelige opmerking: 'Ik kwam er achter dat de cultuur van ambtenaren niet de mijne is.'

Pieter heeft zich inmiddels ontpopt tot een soort Wim Dankbaar light, met dezelfde denkfouten: te veel waarde hechten aan herinneringen van deze of gene (Geke) die tien tot twintig jaar na dato helemaal niet juist hoeven te zijn, of onbewust in een ander perspectief zijn geplaatst, inzoomen op  pietluttigheden uit het requisitoir die weinig afdoen aan de veroordeling van Jasper S. en de overtuiging dat je het gelijk volledig aan je kant hebt waardoor je een oud-rechercheur nog eens fijntjes op zijn 'slordige werk' meent te moeten wijzen. Voorbeeld: Marianne durfde niet in het donker te fietsen en deed dat wel, dus kan zij volgens Pieter nooit op de fiets hebben gezeten. Maar het een sluit en ander toch echt niet uit. 

Postma, die tegenwoordig rondleidingen organiseert op de plaats delict, erkent dat hij veel negatieve reacties krijgt over zijn zogenaamde speurwerk, maar dat de kritiek zelden gaat over de inhoud.

Natuurlijk zegt hij niet met zoveel woorden dat twee asielzoekers zijn weggemoffeld, en Marianne in een caravan van een Duitser is omgebracht, maar zal het ongetwijfeld stiekem denken, want Pieter is het maar wat eens met Rechtiskrom, de webplek van Dankbaar.

Nu moet je wel erg sterke argumenten hebben om een DNA match en een volledige bekentenis in twijfel te trekken, maar daar weet Pieter wel raad mee: 'Stel dat justitie al DNA van Jasper had, wellicht verkregen vanwege zijn arrestatie ten gevolge van de joyriding of buiten zijn medeweten. Logisch denkend (...) rees toen bij mij de volgende gedachte: stel dat het DNA veilig gesteld bij de moord in 1999, is omgewisseld voor het DNA van Jasper Steringa? Wanneer dat mogelijk is werpt dat een heel ander licht op de zaak.'

Maar Pieter legt dan weer niet uit waarom de kennelijk volledig onschuldige Jasper S. zich jarenlang vrijwillig in de gevangenis laat opsluiten.

Wie weet kan Pieter het stokje van Wim Dankbaar overnemen, want die is in de rechtbank compleet uitgespeeld. De rechtbank Rotterdam wees onlangs het zoveelste verzoek om een getuigenverhoor af en constateert dat er nu dan toch echt sprake is van misbruik van recht.

1 opmerking:

  1. Ook u reageert niet inhoudelijk, wanneer mijn website www.keningswei.nl verifieerbare fouten vermeld pas ik ze direct aan. Ik wacht een dergelijke reactie af. Uw commentaar schept bij mij verwachtingen, maar zoals tot nu toe steeds blijven die uit. ( ik moest bij de rechtbank vertrekken omdat ik ontdekte dat mijn baas de sectorvoorzitter Peter Duinkerken een buitenechtelijke relatie had met een collega. Ik vond dat ik hem daar op aan moest spreken en dat was einde voor mijn carrière daar). Ik toon op meerdere punten uitgebreid aan dat de fietstocht nooit plaatsgevonden heeft. Deze week kreeg ik daarvoor nieuw bewijs. Volgens het OM fietste Marianne Vaatstra na over de rotonde te zijn gefietst direct daarna weer het fietspad op fietste. Een medewerker van de gemeente Oard East Fryslân liet weten dat het pas mogelijk was vanaf 2011. Graag ook daar uw reactie op. U kunt dit inhoudelijk niet aan. Daar ben ik van overtuigd. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen