maandag 22 oktober 2012

Jimmy

De BBC ging een dezer dagen diep door het stof door de schandalen rond wijlen presentator Jimmy Savile. Nog niet zo lang geleden onderscheiden met riddertitel, omdat de ooit minzame excentriekeling met zijn eeuwige sigaar miljoenen wist op te halen voor liefdadigheidsorganisaties, maar inmiddels uitgebraakt en aan de nationale schandpaal getimmerd: meer dan veertig Britse vrouwen en één man verklaarden recentelijk door de dj misbruikt te zijn toen ze nog minderjarig waren. Dat gebeurde in zijn Rolls Royce, zijn caravan en in de BBC studio's zelf. Gedurende zijn hele volwassen leven circuleerden er al geruchten over Savile, maar elke keer wist de oude snoeper vervolging te ontlopen. Scotland Yard is een postuum onderzoek begonnen en spreekt van tweehonderd mogelijke slachtoffers.

Maar het kan natuurlijk altijd weer gekker. Iemand die die geruchten ook kende was complotgoeroe David Icke, die jarenlang voor de BBC werkte als sportverslaggever. En dus noemde Icke Savile al jaren geleden een 'pedofiel en necrofiel' (de BBC presentator had ook toegang tot een mortuarium van een ziekenhuis). Maar met de recente onthullingen heeft Icke de smaak helemaal te pakken. Die is er stellig van overtuigd, natuurlijk weer zonder enige concrete aanwijzing, dat Savile pedofielen in de hoogste kringen voorzag van kinderen. Immers, was niet Savilles beste vriend oud-premier Edward Heath?

Schrijver Stuart Millard - toch al gefascineerd door 'wacky, mentally unbalanced conspiracy types, who think the moon is a giant spaceship filled with lizards' - ging een dezer dag eens kijken op het forum van David Icke en las er de ene bizarre theorie na de andere: dat Savile een Joodse naam is, hij vrijmetselaar was, dat hij nooit is overleden, de organisatie Childline van Ester Rancid waaraan hij zijn naam had verbonden gewoon een aanvoerlijn van kindervlees was, hij lid moet zijn geweest van de Knights Templar, enzoverder. Kortom, het soort reacties dat je normaal aantreft bij de Demmink Bode.

De heksenprocessen van Salem zijn er niks bij, constateert Bendan O'Neill van Spiked, naar aanleiding van sommige, minstens even bizarre veronderstellingen in de Britse mainstream media. 'The Savile story is really a vessel for the cultural elite’s perverted obsession with child abuse, and more importantly its belief that everyone is at it – that in every institution, ‘town, village and hamlet’, there are perverts and innocence despoilers, casually warping the next generation. If Savile had never existed, the chattering classes would have had to invent him, so perfect an encapsulation is he of their degenerate view of the whole of adult society today.'

191 opmerkingen:

  1. Gelukkig maar dat Ad Visser alleen tantraseks doet met volwassen vrouwen. Maar je gaat je wel afvragen of hij misschien Britt misbruikte tijdens de opnames.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, voor David Icke is Edward Heath lange tijd geweest wat Demmink voor Micha Kat is; zijn Nemesis. In 'The Biggest Secret' citeert Icke een getuige van een Satanisch ritueel in de buurt van Chequers waar Heath bij aanwezig was, over Heath:

    “...began to transform into a reptile. He eventually became a full-bodied Reptiloid, growing in size by some two feet. He was 'slightly scaly' and 'spoke fairly naturally'“.

    Wat daar dan vervolgens gebeurde weet ik niet, maar het zal wel met baby's eten en jonge maagden slachten te maken hebben gehad, want Icke's 'super-getuige' Arizona Wilder heeft een soortgelijke meer gedetailleerde getuigenis over the Queen:

    "I have seen her sacrifice people and eat their flesh and drink their blood. One time she got so excited with blood-lust that she didn't cut the victim's throat from the left to the right in the normal ritual. She just went crazy, stabbing and ripping at the flesh after she shape-shifted into a reptilian. When she shape-shifts, she has a long reptile face, almost like a beak and she is an off-white colour. (This fits many descriptions of the gods and the "bird gods" of ancient Egypt and elsewhere.) The Queen Mother looks basically the same, but there are differences. She (the Queen) also has bumps on her head and her eyes are very frightening. She's very aggressive..."

    Mooie verhalen, en ik vraag me altijd af wat voor fraaie suspense Brams Stoker had kunnen schrijven zou hij in deze tijd hebben geleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Barra

    Gedurende zijn hele volwassen leven circuleerden er al geruchten over Savile, maar elk keer wist de oude snoeper vervolging te ontlopen.

    Een ouwe vent met een jong wijf noem je miss. een oude snoeper, maar een ouwe vent die niet met zijn poten van kinderen af kan blijven noem ik gewoon een viespeuk. Onze kinderen zijn geen snoepgoed. Beetje foute woordkeuze Barra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @jeroen
    Bij Ad Visser denk ik juist aan P. De Jager, en Top Pop. Ook voer voor de subluminaal geperveteerde hengelaar. Ik blijf bij de stelling dat dit soort complotters zels iets te verbergen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De extreemrechtse gekkies bij E.J. Bron wisten pas écht interessante verbanden te leggen. IRA, RAF, Demonen66, PvdA, Stalin, Hitler en Pol Pot, da's nog eens wat anders dan Edward Heath en vrijmetselaars.

    Volgens de SA-troepen van Bron is het slechts wachten op Neurenberg 2 en de definitieve afrekening met alle linkse pedofielen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Pyt

    Yep, en zo spint iedereen dit schandaal naar zijn eigen keldertje.

    De bedreiging met de IRA werd geuit door Jimmy Savile tegen een Sunday Mirror 'journalist' - James Saville (what's in a name )-; ), en natuurlijk (het is The Mirror) met geen enkel bewijs onderbouwt.

    Dat E.J. Bron dat op in een voor hem passende context vertaalt is behoorlijk schofterig, zeker wanneer hij retoriek gebruikt zoals:

    En het waren dezelfde vuile mediamensen in West-Europa, die in Zuid-Afrika het regime ten val brachten, enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Ziva

    Ik ben gek op die bloeddorstige stukjes tekst, wil nog steeds een horror verhaal gaan schrijven. Het doet me denken aan een stukje dat ik van Lacan vertaalde, over de moordpartij van de gezusters Papin:

    "Hoe het ook zijn mag, het drama ontvouwde zich razendsnel en het is moeilijk om een andere versie dan die van de zussen te onderschrijven, dat hun aanval plotseling en gelijktijdig was, onmiddellijk voerend naar een uitspatting van woede. Beide vlogen ze één van de vijanden aan, rukten de ogen uit hun kassen (een niet eerder vertoonde wandaad volgens de annalen van de wetenschap) en sloegen ze de hersens in. Vervolgens werd aangevallen met alles wat ze in hun omgeving konden vinden: de hamer, de schenkkan, het keukenmes, ze vielen de lichamen van hun slachtoffers aan, hun gezichten inbeukend en genitaliën blootleggend, sneden ze diep in de dijen en billen van het ene slachtoffer om het geslachtsdeel van de ander met bloed te kunnen besmeuren. Daarna reinigden ze de instrumenten van deze afgrijselijke rites, wasten zichzelf en gingen samen in hetzelfde bed liggen. “Dat hebben we proper geregeld”, was de frase die ze wisselden en die ze terugbracht tot een sobere toonzetting, ontdaan van alle emotie na de bloedige orgie die plaatsgevonden had."

    Hier nog een stukje dat ik vertaalde uit het Voudon Gnostic Workbook van Bertiaux, waarin de priester transformeert in een reptilian demon. Maar dan vanuit het perspectief van de dader. Ook mooi :-)

    In volle oprechtheid wilde ik je wurgen; Ik wilde de levensadem uit je persen. Ik wilde je bij de keel grijpen en zo ver mogelijk naar binnen drukken. Ik had je op de vloer en je leek je bewust te zijn wat er gebeurde. Je leek je te realiseren dat er wat meer dan alleen sexualiteit gaande was. Je instinct kon mijn geest lezen en je realiseerde je, dat ik je probeerde te beschadigen. Je naaktheid onder mijn lichaamshaar begon een zinloze worsteling. In werkelijkheid wilde ik juist dat je worstelde. Ik wilde je laten zien dat je niet kon ontsnappen aan wat er onvermijdelijk zou gebeuren. Moest gebeuren. Ik wilde je laten proberen terug te vechten en misschien wilde je dat ook wel, maar het leek je niet te lukken.

    Het leek je niet te interesseren. Eerder leek het erop, dat je wist dat er iets interessanters gaande was , voorbij alle worstelpogingen. Misschien had je een vage gedachte aan transformatie in het achterhoofd, die plaats zou vinden als ik mijn goddelijke gang met je kon gaan. Op dat moment begon het rituele werk en ik stond het me toe volledig open te staan voor krachten die steeds actiever werden in mij. Deze demonen kwamen steeds meer naar de oppervlakte, deze heel primitieve wezens, die normaal gesproken diep in de dierlijke aard van de mensheid verscholen liggen, langzaam kwamen ze naar boven waar ‘ik’ was, waar het ego de scepter zwaaide. Langzaam en met een onvoorstelbare kwaadaardigheid kwamen ze verhit aan de oppervlakte, langzaam riepen ze erom gevoed te worden, deze simpele schatjes, puppies en ander jong, deze primitieve delen van mijn wereld, en de jouwe, waarvan we onder normale omstandigheden het meeste –zo niet alles- vergeten zijn. Nu verdrongen ze zich aan mij en langzaam kwamen ze steed meer waar ik was, ik kon ze voelen en horen. Hun kreten en grommen, het schuren van hun lichamen tegen me, en dan zijn ze er.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. LoL, ja dat soort verhalen zijn altijd erg interessant.

    In Flesh and Blood. A History of the Cannibal Complex van Reay Tannahill wordt een hele serie van dit soort overleveringen en anekdotes gebundeld.

    Je vindt er ook een gedetailleerd recept voor het bereiden van een baby. Incl. een ingredriënten lijst.
    Ik liet dit recept - uitgeprint - weleens 'argeloos' in mijn keuken slingeren om de reactie's en het gedrag van mijn gasten te observeren. Fascinerend klein experiment ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Ziva

    rofl! Serieus? En, heb je die gasten ooit nog teruggezien of was het het einde van een paar mooie vriendschappen?:)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit soort broddelarij,kreeg de boekenclub niet verkocht, de slegte ging er failliet aan, en de kringloop raakt het aan de straatstenen niet kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Pyt

    hahaha, ja serieus. Sommige mensen heb ik idd daarna niet zo vaak meer gezien, maar het merendeel wilde na de initiële schok onmiddellijk een kopietje.

    Het lag ook veel aan mijn eigen reactie. Reageerde ik geagiteerd en moffelde het recept snel weg, dan was de reactie heftiger dan wanneer ik er argeloos over deed. En er waren natuurlijk altijd types á la Jeroen waarbij de ogen begonnen te glinsteren, en het recept hardop uit hun hoofd begonnen te leren, of er ter plekke variatie's op bedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @geen

    Reay Tannahill is anders een award winning historica, maar idd niet voor de massa.

    Maar werken over het bloeddorstige leven van Elisabeth Barthory verkoopt kennelijk wel bij De Slegte.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Niet voor de benodigde kritische massa dus, Mac Beth ook niet trouwens. Eentonige genres, met een historisch melig excuus. Er gaan dagen zoniet jaren voorbij, dat ik niet aan Reay Tannahill denk. De Slegte heeft gelukkig een doorstart gemaakt, op basis van een nieuwe formule, voor zover ik weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @geen

    Wat Tannahill deed was slechts de vele overleveringen over het eten en bereiden van mensen bundelen. Historische non-fictie dus.

    Dat verkoopt altijd slechter dan horror fictie, of tegenwoordig de talloze TV-series waar seriemoordenaars centraal staan.

    En dat maakt het eigenlijk meer luguber en interessanter. Want ga er even vanuit dat een 'originele gedachte' - dus een gedachte die nog nooit iemand voor jou heeft gehad - statistisch gezien met 7 miljard mensen op Aarde onmogelijk of uiterst zeldzaam is.

    Daaruit voort redenerend kan je dan stellen dat schrijvers van horror scripts niet origineel zijn, en dat er mensen zijn (geweest) die deze gedachten eerder hebben gehad of ook hebben. Waarbij het zeker niet altijd weggeschreven kan worden als fantasie.

    Maw er zit een hoop 'evil' tussen de synapsen van het menselijk brein. En niet bij een enkeling ben ik bang.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @ziva
    Zeker weten , helemaal als je op ongevraagde momenten situatief betrokken bent geweest bij heftige en bloederige taferelen. Leest dan ietwat bewuster, en laat inzien hoe platvloers het uiteindelijk is. Dat wil je zijn, of dat wil je niet zijn, that's the question. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @geen

    Absoluut. You are what you think.

    Zeker wanneer je ervan uitgaat dat het voor ons brein niets uitmaakt of het waar of niet-waar is. Die maakt dat verschil niet.

    Een goed voorbeeld is wanneer je iemand aan de telefoon hebt. Niets in jou beseft dat je naar een digitale representatie van de stem van een persoon luistert, dat weliswaar in -near realtime - wordt gepresenteerd, maar desalniettemin een digitale representatie is.

    In het voorbeeld dat jij noemt worden meer functie's geactiveerd, waardoor de ervaring intenser wordt. Je voelt, proeft en ruikt het ook zal ik maar zeggen.

    Het zal niet lang meer duren en dan kan je een film ook op een dergelijke manier 'ervaren'. Ik geef je nu al op een briefje dat het dan gaat pieken bij de psychiatrische noodopvang.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. BTW als je geïnteresseerd bent in die materie, maar geen zin hebt om door de complexe academische papers heen te worstelen is dit boek wel een aanrader. Academisch dat wel, maar toegankelijk, en vol met fascinerende voorbeelden:

    Infinite Reality: Avatars, Eternal Life, New Worlds, and the Dawn of the Virtual Revolution


    Uitverkocht bij de Slegte helaas ;-(



    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Ziva

    Op dezelfde manier laat ik graag boeken slingeren als The intelligence of evil, dat boek van Bertiaux of Demons of the flesh. Bezorgde ik een keertje Jehova's getuigen bijna een angstpsychose mee, toen ik ze binnen uitnodigde en terug ging evangeliseren, om ze te bekeren tot het Zuivere Kwaad. Nooit meer eentje aan de deur gezien.

    Ik heb hier wel wat plankjes naargeestigheid staan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Ziva

    Uitverkocht bij de Slegte helaas


    Maar vrijelijk beschikbaar op de interwebs.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Jeroen

    Hahaha, ja dat soort anekdotes heb ik ook wel, zoals een passagier tijdens een vlucht die vrij zenuwachtig ging vragen of hij een andere stoel kon krijgen, nadat ik uitgebreid ging lezen in "Transcendental Magic: It's Doctrine and Ritual" van Eliphas Levi. De arme man had zich een heel andere tijd naast zo'n jong 'chickie' voorgesteld. ;-(

    Maar ik heb ook al eens een probe van de FBI gehad toen ik in één keer een halve bibliotheek over seriemoordenaars bestelde. Dat was wat minder aangenaam.

    Ik deel overigens je collectie naargeestigheid. Ook ik ben een 'vivid collector'.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @ziva
    Bedankt voor de tip, wil me nog wel eens vergrijpen aan dergelijke kost als ik op de plas lig, en geen andere keuzes heb.

    Niet alleen noodopvang, maar callcentra worstelen m.i. momenteel met belevingsconcepten. Bedrijven, consumenten klagen steen en been over de performance van deze branche. Laagconjunctuur, negatieve klantbelevingen, gaat ze de nek omdraaien als ze zo doorgaan. Vechten elkaar passieloos de tent uit over in en outboundverkeer(lees kosten) ,snappen geen moer van de weglopende klanten.

    @jeroen
    Heb nog ergens aangetrouwde Jehova in de familie. Hing een tegel op de plee met de tekst : popmuziek is muziek van de satan.

    Nooit meer bij ze geweest, afgezien van een begrafenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @geen

    Ik heb geen verstand van call centers, maar ik kan me vanuit een psychologisch standpunt wel voorstellen dat het hier voornamelijk fout gaat bij de recruitment. Ik krijg tenminste altijd het idee dat ze de verkeerde mensen op je afsturen. Als in 'pure sales' types, terwijl je voor een call center nou juist het 'caring' type nodig hebt. En dan ook nog dat 'caring' type dat zich graag in vaste strak omlijnde protocollen laat organiseren.

    Met extroverte sales types gaat dat niet lukken, en in de telefonische face-to-face contacten wil de consument graag 'geholpen worden', niet iets 'verkocht worden'.

    Ik zou het dus - hardop denkend - in die hoek van beleving zoeken, en daarnaast goed kijken naar training, buzz meetings, en promotie materiaal/scripts.

    Maar misschien gebeurt dat al, dat weet ik dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Teleservices maken een wezenlijk deel uit van de utopische visioenen van Joep van Lieshout. De wereld zou een betere plek zijn als we allemaal voor een callcenter in Slave City zouden werken :-)

    Alle participanten (dit woord wordt eerder gebruikt dan 'slaven') werken zeven uur per dag aan teleservices zoals ICT, telemarketing en klantenservice. Hierna werken ze zeven uur op het veld, de resterende tijd wordt ingevuld met opleiding, slaap en andere activiteiten.

    Voordat participanten deel kunnen nemen aan Slave City, moeten ze eerst langs het Welkomstcentrum. In dit gebouw worden de participanten geselecteerd op hun geschiktheid om in Slave City te komen werken. Ouderen, mensen die slecht ter been zijn of slecht smaken worden gerecycled in de biogas installatie. gezonde, maar niet zo slimme mensen worden gerecycled in de vleesverwerkingsfabriek. Jonge en gezonde mensen kunnen deelnemen aan het orgaantransplantatie programma. Gezonde en slimme mensen worden geselecteerd voor het callcenter.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Slimme mensen hebben elkaar niet nodig, wie gaat dat zinloze callcenter dan bellen? Oude en of domme mensen mijden slave city, slecht concept. Soort Soylent green met subsidie.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Slimme mensen hebben elkaar niet nodig, wie gaat dat zinloze callcenter dan bellen?

    Die kunnen elkaar dan onderling gaan bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dat is dus een foolcity. Er klopt iets niet helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @geen

    Bekeek je de pagina al? Het is KUNSDT!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Slimme mensen hebben elkaar niet nodig, wie gaat dat zinloze callcenter dan bellen?

    De oude en domme jonge mensen natuurlijk, want je denkt toch niet dat je met een gevulde spaarpot tot biogas of gehaktbal wordt verwerkt? Die spaarpot schudden we eerst leeg, én dan krijg je pas een 'gift card' voor een bezoekje slave city.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @jeroen
    Zou dat figuratieve ding niet aankopen , kan het niet onderbouwen.

    @ziva
    Binnen nu en 5 jaar(of6) hebben we een digitale PA, blond desnoods. Regelt al je zaken, voldoet hij of zij niet , zet je "het" een andere pruik op met een ander accent.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @geen

    dus omdat jij niet in staat bent om iets te onderbouwen zou zijn werk niet aangekocht moeten worden? Goeie tip man, zeker als je bedenkt dat van Lieshout een van de best verkopende Nederlandse kunstenaars is.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Bovendien zullen de oude en slimme mensen de jonge slimmen elimineren. Maken ze koekjes van, en de dommen nemen hun baantjes over risicoloos en dienstbaar en loyaal aan de oude slimmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ja top tijd zal dat worden, maar ik zit vooral te wachten op de release van deze Microsoft technologie. Realtime photo avatar language translation. Hebben we eindelijk na duizenden jaren dat Babylon Virus van God weg geautomatiseerd.

    En voor funny humanoids en robotic toepassingen volg ik Hiroshi Ishiguro. Wicked en briljante concepten bedenkt die Japanner.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dan is dat een oudere slimme man , die met zijn kunst, dom geld uit de zak kan kloppen bij slimme jonge mensen. Proof is in the tasted pudding, zo zie je maar weer. Cirkel is rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @geen

    LoL, maar het gaat de laatste jaren al wat minder met van Lieshout, en drijft hij vooral op de creativiteit van zijn atelier en merk.

    Dus de dag is komend dat ook hij in aanmerking komt dat de suikers en proteins uit zijn lichaam worden gefilterd om als voedsel te dienen voor synthetic organisms, en human gelatin voor marshmalows:

    Scientists are reporting development of a new approach for producing large quantities of human-derived gelatin that could become a substitute for some of the 300,000 tons of animal-based gelatin produced annually for gelatin-type desserts, marshmallows, candy and innumerable other products.

    Yum, yum, en die blonde cybernetic PA van je 'loopt' dus op je oma..

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Helaas is hij niet betaalbaar voor de meeste jonge slimme mensen. Maar als je het even van tevoren vraagt kan je best gebruik maken van zijn Wellness Skull.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. @ziva
    Ik praat liever tegen een talking en virtual Tatjana Simic , die een gunstige en gedegen vraag/aanbieding voor mij uitzoekt, dan een hbo callhuppelding die van toeten nog blazen weet.

    Mocht Tatjana niet bevallen, kan ik ze altijd nog vervangen voor bijv. Wouke Scherrenburg. Voordeel is tevens , dat bij de juiste waardering, dit de kwaliteit en afwerking zal bevorderen. Kan niet wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Bovendien zit Joep zelf in de Boardroom. wat dacht jij? Daar maakt het helegaar niks uit hoe oud je bent:

    "Vanzelfsprekend is de luxe van de Boardroom bedoeld voor de directeuren en niet de participanten van Slave City. Deze installatie omvat los van modellen, stadskaarten, ook een gedetailleerd business plan en sculpturen naast de voor het diner gereedgemaakte rijkbedekte tafel."

    Zit je maar te zeuren over de onderbouwing, terwijl je het nooit verder zou schoppen dan biogas in Joep's utopische concept. Alsof de Technocraat rekening houdt met jouw idee van een "onderbouwing".

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @geen

    Man, zit ik je te tippen op het laatste van het laatste kom je met Tatjana, en als alternatief iemand die ouder is dan mijn moeder.

    Je laat je wel kennen @geen.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @jeroen
    @ziva zegt dat van Lieshout minder verkoopt, terwijl jij iets anders zegt. Wat is het nou?

    Slimme mensen komen dus niet in aanmerking voor een aankoop van een echte "Van Lieshout" , domme wel, dan klopt het toch wat ik zeg?


    BeantwoordenVerwijderen
  44. @ziva
    Ik kijk liever naar Tatjana , dan naar het hoofd van @jeroen. Voor de rest is alle menselijke en dierlijke afscheiding onderdeel van een cyclus, dus bestaan jongeren uit jou, en jij uit mij. Een avatar niet.

    @jeroen
    Volgens jou moet het verder met domme technocraten. Schiet niet op, begin van het einde. Hebben de universitaire niks meer om te archiveren, zijn ze letterlijk overbodig geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. @ziva
    Artificial intelligence, in combinatie en aanvulling van het geleende imago van genoemde dames(mooi en slim), vanuit een callcenter. Dus je bent weer iets te snel. Soort doorontwikkelde voicemail, maar dan interactief, oneindig te klonen. Kan nu al toegepast worden, afhankelijk van de schaalgrootte.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @geen

    Een PA is er niet om naar te kijken, maar om belangrijke delen van je werk over te nemen, of te organiseren. Ik zou dan niet voor Tatjana kiezen.

    Hoezo cyclus? Een cyclus van mezelf zal je bedoelen. Hiroshi Ishiguro bouwde al eens een replica van zichzelf. Een heleboel Ziva's, wat zal de wereld blij zijn.

    Daarnaast zou ik Jeroen geloven over van Lieshout. Ik ken een aantal van zijn projecten, maar hij heeft me nooit echt kunnen boeien. Ik ben meer van de Malevich' Black Square, Wassily Kandinsky om zijn zoektocht tussen muziek en kleur en kleurtheorie, Egon Schiele, Antonio Saura of meest recent de Chinese kunstenares Yin Xiuzhen

    Maar ook wel de Rus Nicholas Roerich voor zijn zoektocht naar Shambala/Shangri-la waar ik dan weer parallellen in het werk van Blavatsky zie.

    Tatjana komt daar nergens in voor, ben ik bang.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. @geen

    Dat hebben we al. Dat is de fembot Geminoid F. Ziet er goed uit, en kan ook nog eens leuk zingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. @geen

    Volgens jou moet het verder met domme technocraten. Schiet niet op, begin van het einde. Hebben de universitaire niks meer om te archiveren, zijn ze letterlijk overbodig geworden.

    De Technocraat betekent in dit geval iets anders dan je denkt:

    "In de Technocraat, die beter bekend staat als de 'Total Faecal Solution', worden uitwerpselen gepompt naar de eerste tank of verteerinstallatie, waar de temparatuur op 37* gehouden wordt. Deze massa wordt omgeroerd en het zuurgehalte van de vloeistof wordt in stand gehouden.
    Methaangas wordt gevormd onder invloed van bacteriën in de eerste verteerinstallatie. Na 21 dagen wordt de vloeistif naar een tweede verteerinstallatie verplaatst om de laatste resten biogas er nog uit te krijgen. Hierna verdwijnt het in een grote horizontale septische tank met een luchtpomp erop aangsloten, om het zuiveringsproces te bevorderen. De volgende stap is het groene filter: Dit verwijdert de laatste onzuiverheden en produceert drinkwater van hoge kwaliteit, wat op zijn beurt weer doorgepompt wordt naar de watertoren. het biogas wordt naast de tanks bewaard, waar het gedroogd en gewassen wordt. Er zijn beveiligingssystemen beschikbaar in geval van overdruk, of als het systeem faalt."


    Hij doet het nog ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @geen

    ziva zegt dat van Lieshout minder verkoopt, terwijl jij iets anders zegt. Wat is het nou?

    Dat hij best wat minder verkocht kan hebben de afgelopen paar jaar, maar dat zijn werk nog steeds als warme broodjes over de toonbank gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @Jeroen

    hahaha, tja, het is maar een klein stapje dat van Lieshout doet. Ethisch gezien dan.

    In Zweden verwarmen ze al huizen met de hitte van het plaatselijke crematorium; lekker warm thuiskomen na de begrafenisceremonie van opa.

    En in Engeland verwarmen ze een lokaal zwembad met de hitte uit de ovens van het crematorium. Laat opa zijn kleinkinderen er ook in de herfst er lekker warm bijzitten.

    Dus dat hergebruiken van menselijke 'afvalstoffen' is niet zo revolutionair.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. @jeroen
    Waarom al die moeite als er milieuvriendelijke methodes bestaan? Wat is het nut? En vertel jij @ziva even dat Tatjanja voor bepaalde vragen verleidelijk kan zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @ziva
    Lijken zijn doorgaans koud, de ontbrandende gassen zijn heet, mensen verbranden, maar de afgegeven energie is negatief, kost energie. Zou je ze eerst moeten drogen of zoiets. Of impregneren met een goedje. De hitte is ook marketing technisch afkomstig van de Zweedse Nuon.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @geen

    Nee hoor, niet in dit geval. De kosten voor verbranding zijn nog steeds gelijk, maar de kosten voor bijv. het koelen van de rook worden verminderd omdat de hete rook door een circuit wordt gepompt, en aan het eind voldoende gekoeld wordt vrijgegeven aan de lucht.

    Ik vind het wel handig. In plaats van te moeten betalen om de rook afdoende te koelen om aan milieu-eisen te voldoen, laat je je nu betalen door de consumenten door hetzelfde te doen maar dan met een omweg.

    Tenzij de verwarmingskosten nu gratis zijn in het dorp. Al ben ik bang dat tijdens een strenge winter de jonge slimme bewoners dan weer wat vaag gaan kijken naar de oude, of domme bewoners.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @ziva

    Uitstekende oplossing. Ik ben helemaal voor de nuttige inzet van crematoria. Zou overal moeten gebeuren.

    @geen

    Als je het over lijkverbranding hebt klopt het wat je zegt, dat kost energie. Maar als je vanuit een stukje rottingsproces biogas maakt van een organisme, is dat wel degelijk rendabel.

    Ik snap ook niet waarom je zou denken dat er milieuvriendelijkere methoden zouden bestaan, terwijl er nota bene een groen filter in de installatie zit.

    Overigens vind ik dat hele proces ook een mooie metafoor voor de relatie tussen ambtenarij en burgers.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. @Jeroen

    Ik ook. Al kan ik me voorstellen dat ik vaker wat cynischer zou vragen; "Kan je me niet een hete nacht bezorgen?"

    BeantwoordenVerwijderen
  56. @jeroen @ziva
    Apekool

    Haha,luchtkoeling, lamenielachuh, warmtewisselaar die voor transport van energie zorgt bedoel je.

    Momenteel doet men proeven door lichamen op te lossen in vloeisoffen,
    Resomeren en cryomeren heet zoiets, heb mij om moverende redenen nog niet verdiept in die dode materie, jullie zijn wel grappig vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Of bijv. een windmolen in combinatie met een inductieoven, allemaal zaken die niet prikkelen, aangezien energiekosten (€200.-) marginaal zijn t.o.v. standaard uitvaartkosten 5000 a 7000 Euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. @jeroen
    Procestechnisch zou de metafoor eerder richting een destructor moeten verwijzen. Hele koeien met huid en haar worden vermalen, en daarna via extruders en bewerkingsprocessen gescheiden, en tot dierenvoeders verwerkt. Ethisch gezien is deze kunstenaar niet up to date.
    En zeg nou zelf, als Tatjana ja zegt , en jouw levensconfiguratie laat het toe, dan zeg je toch geen nee? Ik moet wel nee zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. @Ziva

    "Kan je me niet een hete nacht bezorgen?"

    Heh..

    Moet ik alweer aan Docteur Bertiaux denken:

    "...We ontmoetten elkaar in dat ietwat verlopen café. Je had me geschreven, suggererend dat je me zou willen ontmoeten. Je had al een tijd mijn materialen bestudeerd. Jij en ik wisselden brieven, foto’s en de andere magische aardigheidjes met elkaar. Dus toen je bij ons in de stad aankwam, ontmoetten we elkaar in tijd en ruimte, we kwamen tezamen. De drankjes die ze ons brachten hielpen goed, want het mesmerisme van de rum en brandy verzwakte geleidelijk het verweer van je ego, en je wilde het ook laten verzwakken, langzaam weg laten vallen tegen de achtergrond. Hier, in deze prachtige magische wereld waren er geen beperkingen in de zijnsvormen die we voor elkaar aan konden nemen. Je was je daar bewust van. Nadat we ons een tijdje ontspannen hadden, dacht ik dat het goed voor je zou zijn om naar mijn huis mee te komen en te relaxen. We namen een taxi en de paar stukjes bagage die je bij je had vormden geen enkel beletsel. Toen kwamen we aan op het lustslot, waar de magische creativiteit plaats zou vinden....

    BeantwoordenVerwijderen
  60. @jeroen
    Volgens mij is @ziva niet uit op "hete nachten" met @jeroen! Ze is slechts Tatjana kritisch, iets wat jouw boekjeswijsheid ontbeert. Wat een sufkop ben jij zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. @jeroen
    Met jouw obsessieve subordinaties richting avatars, maak jij jezelf behoorljk belachelijk. Heb ik het nog niet over het dwangmatig en neurotisch diagnosticeren en psychiatiseren, met als gevolg kansloze en resultaatarme dominantie.
    Ps
    Zo dat is eruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. @geen

    Met die hete nachten verwees ze vooral naar crematoria die huizen verwarmen. Jouw Tatjana was eigenlijk niet aan de orde; niet het bespreken waard. We wisten al dat je een laagopgeleide proleet bent die van omaseks en neptieten houdt, pervers figuur.

    Maar ehh.. ga je nog lang door met die constante stroom aan intens domme pseudokritiek? Waarschijnlijk heb je zelf niets te melden, ik zie je hierboven althans niet echt iets interessants inbrengen.

    Ziva komt tenminste met andere kunstenaars en gebruiken die ik nog niet kende aanzetten en interessante invalshoeken, maar van jou komt er niets, behalve een constante stroom aan mislukte pogingen om kritisch over te komen. Je hebt geen toegevoegde waarde in de discussie.

    Naarmate het draadje vordert word je tot overmaat van ramp ook nog eens onsamenhangend en telkens een tandje agressiever.

    Maar ik zou niet mogen zeggen dat je een achterlijke debiel bent omdat je anders "gediagnosticeerd en gepsychiatriseerd" wordt? Hahahahahahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. @jeroen
    Volgens mij toon ik aan dat het achterhaalde Soylent Green concept nooit kan werken, maar jij bent kennelijk niet slim genoeg om technologische debilisering te herkennen. Het zij zo, maar dat kan ook juist de bedoeling van de kunstenaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @geen

    Blijkbaar snap je weinig van het grensvlak tussen beeldende en toegepaste kunst waarop van Lieshout zich beweegt en je matigt je allerlei incompetente oordelen aan op grond van technische criteria die helemaal niet van toepassing zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. @jeroen

    "grensvlak tussen beeldende en toegepaste kunst"

    Heb ik niks mee, spreekt voor zich.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. De vraag is niet of je er "iets mee hebt", @geen. De vraag is eerder of het wel nodig is om je een misplaatst oordeel aan te matigen over iets waar je niet alleen niets mee hebt, maar eigenlijk ook niets van begrijpt.

    Ik snap bijvoorbeeld niets van autotechniek, heb nog niet eens een rijbewijs en het interesseert me ook niet. Je ziet me dan ook eigenlijk nooit iets over auto's beweren.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @jeroen
    Het hebben van omasex is op een gegeven moment een voldongen feit, geen onprettige tekortkoming.
    Zag laatst een Skoda in een van je comments voorbij komen, als zijnde een slechte auto. Dus niets is waar, alles is mogelijk. Kan nog altijd kunstenaar worden, is ook al niet verboten.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. @geen

    Ik heb geen morele bezwaren tegen gerontofilie en tegen een mastofacte parafilie heb ik ook geen bezwaren. Ieder z'n meug. Het bizarste wat ik op dat vlak tegenkwam was een gestalt therapeute die op 85-jarige leeftijd met een dertigjarige patiënt trouwde.

    Hoe dan ook... wist je dat "breast men" vaak onderdanige, weke mannen zijn die levenslang op zoek zijn naar hun dominante moeder? Ziva zal er ongetwijfeld meer over kunnen vertellen (of ze vindt het te freudiaans).

    Bij jou ligt dat blijkbaar nog een graadje heftiger, omdat leeftijd je ook nog eens triggert. Probeer die veiligheid nou eens bij jezelf te zoeken joh. De zoogfase bij mamma is alweer een tijdje voorbij.

    Inderdaad schoot ik acuut de mist in toen ik ondanks mijn desinteresse en volstrekte onkunde toch een vergelijking met een auto ging trekken en de eerste kutbak noemde die in me opkwam. Verschil is alleen dat ik een terloopse opmerking maakte en mezelf in de reactie erna al corrigeerde. Ander belangrijk verschil is dat het kunstwerk hier het onderwerp van gesprek is, terwijl mijn opmerking terloops was en op iets anders dan auto's betrekking had. De context is dus een andere, je vergelijkt appels met peren.

    BeantwoordenVerwijderen
  70. @jeroen
    Je gaf al eerder aan, dat jouw referentiekader beperkingen geeft aangaande een klantenmissie. Dat jij een trotse opa en oma sexueel wilt beperken, gaat toch echt richting totale paranoide gestoordheid. Vissen in Heijplaat, goed voor de broodnodige rust, doen zeg ik je. Dat je incompetent bent om Tatjana te zien als uiterlijke schoonheid, in combinatie met de slimheid van Wouke, is kennelijk platonisch voor jou niet te behappen. Slave city , slechte kopie van Soylent Green. (:y


    BeantwoordenVerwijderen
  71. Dat jij een trotse opa en oma sexueel wilt beperken, gaat toch echt richting totale paranoide gestoordheid.

    Huh? Wat schreef ik nou? Dat ik er juist geen bezwaren tegen heb. Ieder z'n meug schreef ik zelfs.

    BeantwoordenVerwijderen
  72. @jeroen
    Vanuit welke persoonlijkheid praat je nu weer? Zet er een getal voor, kan ik jullie beter uit elkaar houden.

    Lastig hoor, maar plaatjes zoeken kan ik zelf ook. Deed ik in de beginjaren van het web frequent, tot het ging vervelen. (-):)

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @jeroen

    "Ieder zijn meug", zei de boer en hij at vijgen van het paard.

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Ik vind het welletjes zo. In plaats van erkennen dat je ernaast zat kies je dan weer voor de aanval en komt uit het ongerijmde met verbale agressie aanzetten. Niet alleen ben je dom en kwaadaardig, je bent ook onsportief. Daarnaast faal je zelfs als troll.

    BeantwoordenVerwijderen
  75. @jeroen/@geen

    Ziva zal er ongetwijfeld meer over kunnen vertellen (of ze vindt het te freudiaans)

    Ja, wel te Freudiaans, maar dat betekent niet dat er een kern van waarheid in zit. Ik zou het echter meer vertalen vanuit de reactie's van een tweetal hormonen; Vasopressin (bij de man), en Oxytocin (bij de vrouw), en hoe deze het gedrag beïnvloeden mbt 'pair-bonding' en partner selectie.

    Kort door de bocht komt het hier op neer:

    Tijdens de bevalling en geboorte van een kind wordt een enorme hoeveelheid oxytocin vrijgemaakt, hetgeen primair verantwoordelijk is voor de heftige binding tussen moeder en kind.

    Dit hormoon speelt ook een belangrijke rol bij de latere binding met een partner, wordt vrijgegeven tijdens sex, het aanraken van de borsten, maar het niveau stijgt zelfs al exponentieel bij een eenvoudige aanraking.

    Oxytocin komt bij zowel de man als de vrouw voor, maar bij de vrouw werkt het samen met oestrogeen waardoor de effecten worden verhevigd.

    Eenzelfde reactie wordt bij de man veroorzaakt door Vasopressin, en is bijv verantwoordelijk voor de seksuele opwinding, maar ook voor 'pair-bonding'. Vasopressin komt ook bij zowel man en vrouw voor, maar werkt bij de man samen met Testosteron, waardoor de effecten bij de man heviger zijn.

    Beide hormonen maken deel uit van het 'beloningsysteem' in onze hersenen. Ergo de reactie van mannen op grote borsten. You want the hormon rush. Je wilt ze aanraken, want dat geeft een goed gevoel, wordt er seksueel opgewonden van, en je voelt je minder eenzaam.

    Dus Freud heeft gelijk, al is het niet verlangen naar specifiek je moeder, maar is het verlangen naar dat gevoel van samenzijn. Waarbij je zelfs mag speculeren of mannen niet graag aan de borsten van een vrouw willen zitten, omdat ze onbewust weten dat het vrijkomende Oxytocin de kans enorm verhoogt op spontane sex.

    Maar da's niet bewezen, al wordt het wel al prachtig uitgebeeld in Tristan en Isolde (Act 1, laatste paragraaf).

    Better that she and Tristan make peace with a drink of friendship. Understanding that she means to poison them both, he drinks, and she does the same. Expecting death, they exchange a long look of love instead, then fall into a passionate embrace.

    Kortom @geen, meer sex hebben met je eigen vrouw, en je gaat vanzelf minder denken aan de borsten van Tatjana. Bijkomend voordeel; je vrouw stopt met zich herhaaldelijk afvragen wat ze in godsnaam nog bij je doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. @ziva

    Interessant. Dus je denkt niet dat het met het orale stadium samenhangt? shit zeg. Om ons zoontje "emotioneel sterk" te maken kozen zijn moeder en ik voor attachment parenting. Je wilt niet weten hoeveel extra werk dat was. Allemaal voor niks :-( het is gewoon biochemisch.

    @geen

    Slave city , slechte kopie van Soylent Green.

    Onjuist, want je moet dat project eerder in lijn zien met zijn ALV-Ville project uit 2001. Soylent green is overigens een voedingsmiddel terwijl dit over gemeenschapsvorming, bedrijfsvorming en energieopwekking gaat. Wederom vergelijk je appels met peren.

    There won't be a mayor. There won't be a government, or a democracy. AVL-Ville has a structure, but it's not a political one with voting; it will be run like a company. Besides, it's such a small society, there's no need to add such complex systems. It's more important to have good management that can take many points of view into consideration. I'm the artistic director, and Jeroen Thomas is the general director of business and finance. Together with the other AVL members, we'll make the decisions.

    Dat was overigens geen onverdeeld succes, dus het concept radicaliseerde wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  77. @jeroen

    Soylent Green is een dystopische sciencefictionfilm uit 1973 onder regie van Richard Fleischer. Het verhaal is losjes gebaseerd op het boek Make Room! Make Room! van Harry Harrison, dat gaat over overbevolking en alle bijkomende problematiek, euthanasie en kannibalisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  78. @geen. Ik weet het. Maar in die film is "soylent green" een voedingsmiddel dat van plankton gemaakt werd. Het heeft gewoon helemaal niets met het initiatief van van Lieshout te maken, behalve dat jij het er op een nogal wazige manier mee associeert.

    Zou je parallellen die je ziet kunnen toelichten?

    BeantwoordenVerwijderen
  79. @geen

    Dalijk ga je nog beweren dat het een goedkope imitatie van a modest proposal is.

    BeantwoordenVerwijderen
  80. @Jeroen

    Hmm, nee eerlijk gezegd niet. Al kan het in die fase natuurlijk wel fout gaan, maar seksueel verwacht ik dan eerder een orale fixatie dan een borsten fixatie.

    Attachment parenting? Toe maar. Hebben jullie vooraf allebei ook een masters ontwikkelingspsychologie behaald? Anders denk ik eerlijk gezegd dat het niet echt zinvol zal zijn geweest.

    Of misschien zelfs wel schadelijk en zit je nu opgescheept met een kind dat wel erg veel bevestiging nodig heeft, slecht tegen verlies of teleurstellingen kan, niet van teamsport houdt, en nog wat van dat soort sociale onhebbelijkheden.

    En dat co-sleeping is weer niet zo bevorderlijk voor de pair-bonding tussen man en vrouw, maar dat had je geloof ik al gemerkt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  81. @jeroen
    Kijk / lees / verdiep je in de film, en constateer de appel met appel vergelijking. Tevens is, voor zover ik weet, deze futuristische weergave origineel. Slavecity is de variant.
    """""""""""""""""""""""""
    Wanneer zijn lijk in een speciale vuilniswagen wordt afgevoerd, lift Thorn daarop stiekem mee. Zo komt hij aan bij een fabriek van de soylent corporation waar de lijken worden verwerkt totsoylent green. Roth wordt ontdekt, vlucht, en tracht de "exchange" met bewijs van de praktijken in te lichtten. Handlangers van de soylent corporation wachtten Roth echter op en weten hem te verwonden waarna hij zich in een kerkgebouw schuil houdt. Daar wordt hij door zijn politiechef gered waarna uitroept "soylentgreen is people!"

    BeantwoordenVerwijderen
  82. @ziva

    Nee, geen master ontwikkelingspsychologie. Maar attachment parenting is een vrij brede beweging hoor, ik zie niet in waarom je daarvoor dergelijk kwalificaties zou moeten hebben.

    Overigens stond ikzelf niet heel erg achter dat hele gebeuren, ik werd in plaats van dr Sears dan weer blootgesteld aan de verschrikkelijke dr Spock (wiens kinderen aan de heroïne zijn) en Rudolf Steiner. Het leek me al van pissebed in kakkebed.

    Dat co-sleeping was al helemaal ene drama inderdaad. Nooit eens neuken en ik was de hele nacht bezorgd dat als ik me omdraaide, ik de kleine zou laten stikken of de wiegendood zou bezorgen ofzo.

    en de karaktertrekjes die je noemt herken ik inderdaad bij hem, behalve dat slecht tegen verlies of teleurstellingen kunnen. Zelf vind ik dat je gewoon eerlijk moet zijn tegen je kind.

    @geen

    In het concept van van Lieshout worden mensen geen voedingsmiddel maar biogas, en er is bij slave city helemaal geen sprake van een verhaal waarin allerlei spannende dingen zoals hierboven gebeuren. Het is namelijk een kunstwerk en geen film, je vergelijkt echt op alle niveau's appels met peren. Dus nee, je voorbeeld heeft eigenlijk geen werkeljke raakvlakken met Soylent green.

    Blijkbaar vind je dat alle dystopische concepten kopieën van elkaar zijn. Vandaar dat ik met Swift's "Modest Proposal" aan kwam zetten, waar je eenzelfde thematiek in terug kan vinden. Maar dan nog een paar honderd jaar ouder.

    BeantwoordenVerwijderen
  83. @jeroen

    Plankton? Ja ik ken de film? Jeroen sportief? Hahahaha

    Wat ik allemaal vind, weet vanuit mijn competentie? Je slaat de plank nog steeds finaal mis.

    香港灣仔港

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Je snapt het verschil niet tussen een gemeenschappelijke thematiek en een imitatie. Als je goed naar de bestaande verhalen om je heen kijkt, is de hoeveelheid thema's behoorlijk beperkt, worden "dezelfde" verhalen keer op keer verteld. Maar daarom zijn die verhalen nog geen kopieën van elkaar.

    Als je de moeite had genomen even naar "a modest proposal" te kijken, had je kunnen concluderen dat "Soylent Green" meer gemeen heeft met dat verhaal dan de objecten van Joep van Lieshout. Vraag je af: is Soylent Green" nou weer een imitatie van Swift's boek?

    BeantwoordenVerwijderen
  85. @jeroen
    Soms moet je gewoon eens leren om te kappen man.

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Het maakt geen zak uit of het plankton of menselijke resten betrof in Soylent Green, @geen. Dat maakt het project van van Lieshout nog steeds geen kopie van die film.

    BeantwoordenVerwijderen
  87. Soms moet je gewoon eens leren om te kappen man.

    Waarmee? Je moet gewoon niet dom zwetsen en dat afdekken met een grote muil, man. Ik ben verder onvermoeibaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  88. @Jeroen

    Hmm, die Dr Sears lijkt me een fijne vader LoL, en als ik zijn wiki lees heeft de man van zijn gezin zijn persoonlijke thuislab gemaakt.

    @geen

    Soylent Green was in de film een voedingsmiddel gemaakt van plankton, tot bleek dat de plankton allang op was, en de grondstoffen nu uit mensen werd gedolven.

    Maar bovenal was dit niet het centrale thema van de film. Dat had meer te maken met de gevolgen van onverantwoordelijke bevolkingsgroei, vervuiling, en consumptisme. Het kannibalistische gedrag is er meer ingeschreven als 'suspense', niet als thema. En past in die zin dat het wel raakvlakken kent met wat genoemd wordt de 'behavioral sink', een onderzoek naar het gedrag van ratten tijdens over-populatie, waar ook kannibalisme in voorkomt. Het gebrek aan ethiek op veel gebieden, en de hoge mate van vrijheid leiden juist tot dit 'end of the world' scenario.

    'Slave City' daarentegen is meer een kunstzinnige uitwerking van een 'ideale maatschappij', waar niets verspild wordt, en waar ethiek en vrijheid bewust wordt opgerekt dan wel beperkt.

    Slave City en Soylent Green zijn dus eerder tegenstrijdig dan gelijksoortig.

    Zelf zou ik Slave City meer zoeken in een creatieve oefening van een mix tussen Malthusianism en de Technocracy stroming uit de beginjaren dertig. Of zou ik parallellen zoeken in H.G. Well's Men Like Gods




    BeantwoordenVerwijderen
  89. Een sculpture van een meervoudige poepdoos, biogas, callcenter. Potje met lijken, even wachten, evenwachten,....Biogas!!! Kunstzinnig hoor. Fabriekje kleien etc. Geweldige originele diepzin van de ict technocratische bubbelaars. Next.

    BeantwoordenVerwijderen
  90. Om een gezin via biogas van energie te voorzien zijn 7 koeien amper voldoende. Dan kan je inschatten dat het equivalent hiervan ongeveer 1 op 40 mensenpoepertjes vraagt. Maak je nvervolgens de oude zwakke en domme dood, kan je als slimmerik het beste maar gelijk aan de kapstok gaan hangen. Conceptueel dus in 1 oogopslag geenszins artistiek te noemen. Afgezien van dat omslachtige technoinfantiele gedoe met lijken.

    Hoera, het werkt ,zegt Jeroen ook nog. Ja jong, zuster komt zo plankton verhaaltje voorlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  91. @geen

    Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat Joep's project voor jou werkt als een rohrschach vlek waar je je innerlijke leegte en frustraties op projecteert. Oscar Wilde zou schrijven: Caliban not seeing his own face in a glass. Je vindt het in ieder geval verontrustend genoeg om je er nu alweer bijna 24 uur over op te winden en dat in zichzelf maakt het al een meesterwerk.

    Maar je duiding klopte echt niet. Het kan best zijn dat jij elementen van die film herkent in van Lieshout's werk, maar ik kan je makkelijk nog een stuk of twintig titels van boeken, films en kunstwerken noemen waarin je die thematiek ook terugziet.

    Volgens mij gaat het dus vooral om de beperktheid van jouw referentiekader dat je het op basis van flinterdunne gelijkenissen alleen maar kan relateren aan een zutfilm uit de zeventiger jaren en dan zelfs nog de gotspe hebt om door te pakken en het een "imitatie" te noemen.

    Ik vind het ook jammer dat je je stelling dat het een imitatie zou zijn niet verder uit durft te diepen. Dat is namelijk een interessante vraag, hoe je kan vaststellen of iets een imitatie is. Wanneer is dat het geval? Hoe overeenkomstig moeten de achterliggende ideeen zijn? Hoe overeenkomstig moet de uitwerking van een idee zijn? Kan je überhaupt nog wel van een imitatie spreken als je het over heel verschillende media (in dit geval een film en sculptuur) hebt?

    Om beter te kunnen vergelijken legde ik naast Joep's sculptuur en jouw film ook nog "A Modest proposal". Korte tekst (ook een nader medium dus), die volgens mij meer gemeenschappelijk heeft met jouw film dan "Slave City". Als je met mij constateert dat dit het geval is, wat is dan precies een imitatie waarvan?

    @ziva

    De invloeden die je noemt herken ik ook wel, maar ik vraag me serieus af of Joep het precies vanuit die filosofieën zo maakte, of daar zelfs maar door beinvloed werd. Volgens mij is het eerder zo dat hij nog tamelijk idealistisch was toen hij begin deze eeuw AVL-ville opstartte en gaandeweg dat project gedesillusioneerd raakte over groepen mensen. Resten van zijn oude idealen zijn nog wel te vinden in Slave City, maar het is een onbevolkte abstractie geworden.

    Het grappige is wel dat musea en galeriehouders vaak naar zijn werk verwijzen als een "dystopie", terwijl het door hem eerder als utopie bedoeld werd, zoals je schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  92. @jeroen
    Joepie de poepie! Ome Willem zou trots op je zijn.

    De discrepantie van joeps broodje poep verhaal, zit hem in het averechtse toepassen van techniek. Utopia kan het niet uitbeelden, een falende technocratie wel. De synergie met Soylent Green bestaat uit het industrieel verwerken van de mensch tot grondstoffen, waarbij de ethiek niet ter discussie staat.

    Zoals een windmolen 2000 huishoudens van stroom kan voorzien, en over een periode van 10 jaar 40 miljoen omzet kan genereren. Terwijl sommigen denken dat 1 persoon de exclusieve poeprechten van 50-100 mensen kan opeisen. Jezelf doodpoepen voor anderen dus. Totale leken die de irrelevantie van CO2 en opwarming in wollige gezelschappen hopeloos bespreekbaar denken te krijgen.

    Kortom
    Als Joep de huidige technocratische chaos wil uitbeelden, dan is hem dat m.i. goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  93. De discrepantie van joeps broodje poep verhaal, zit hem in het averechtse toepassen van techniek.

    Nee, het is jouw specifieke vorm van blikvernauwing die je van alles over techniek bij een verzameling van sculpturen laat roepen. Je rekent een esthetisch object af op functionele aspecten en dat slaat nergens op.

    Utopia kan het niet uitbeelden, een falende technocratie wel.

    Waarom kan iets dat voor jou blijkbaar onvoorstelbaar is niet uitgebeeld worden?

    De synergie met Soylent Green bestaat uit het industrieel verwerken van de mensch tot grondstoffen, waarbij de ethiek niet ter discussie staat.

    Zoals ik al schreef, een flinterdunne gelijkenis. Ik gaf je zelfs al een 18e eeuwse tekst mee, waarin nota bene kleine kinderen tot voedsel verwerkt worden, zonder dat de ethiek ook maar een moment ter discussie staat. Alleen maar economie en rekensommetjes.

    Bovendien wordt er in jouw film wel negatief geoordeeld over het uiteindelijke gebruik van menselijke kadavers in soylent green. Zo pleegt een iemand zelfs zefmoord als hij achter de verschrikkelijke waarheid komt. De film beantwoordt dus nog niet eens aan je eigen criteria.

    De rest van je reactie is weer wat te warrig.

    BeantwoordenVerwijderen
  94. Welke techniek is bijvoobeeld "averechts" aan het serviesgoed dat hij voor in de boardroom maakte, of hoe hij de luxebordelen vormgaf?

    BeantwoordenVerwijderen
  95. Zou het niet weten, als de opbrengst maar goed is, wie ben ik dan om vormgeving te veroordelen?

    Maar bij figuratieve beeldende expressionistische kunst probeer ik het concept te doorgronden, bij Slavecity begrijp ik er geen flikker van. Net zoals ik de vloer van pindakaas van Schippers niet begrijp.

    BeantwoordenVerwijderen
  96. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  97. @geen

    Wat jij uitbeeldt met je windmolens is juist de opstap naar een falende technocratie. Zou je het juist uitbeelden - binnen technocratische normen - dan zou je juist niet uitgaan van de winst uit technologie, maar uit de efficiënte toepassing van technologie. Ergo, je zou berekenen dat bepaalde groepen mensen niet HOEVEN te beschikken over 24/7 energie, omdat ze een deel van die tijd energie niet efficiënt - als in voor de maatschappij van belang - gebruiken. Ethisch interessant, want het levert je een geheel ander kosten- en capaciteitsbehoefte-plaatje op.

    Dat is in feite wat van Lieshout betoogt. Non-efficiency wordt efficiënt gemaakt in zijn utopische stad. Er wordt zo min mogelijk verspild. Het 'hergebruiken' van niet efficiënte personen uit de samenleving vormt daar (slechts) een onderdeel van. Maar wel een ethische uitdaging.

    In 'Slave City' staat daarmee ethiek wel degelijk centraal. Er wordt door van Lieshout geen waardeoordeel gegeven, maar dat is alleen maar heel goed, en deels ook niet de taak van de kunstenaar. De provocatie om jou (en mij) die ethische vraag te laten beantwoorden volstaat.

    In Soylent Green wordt er wel een ethisch waardeoordeel gegeven dmv, idd, de zelfmoord; 'mensen tot voedsel verwerken kan dermate niet dat het een onleefbare realiteit is. Maar die ethische vraag vormt zoals al eerder gezegd ook niet onderdeel van het ethische thema; het onverantwoord en ondoordacht omgang met onze leefomgeving en de destructieve gevolgen daarvan.

    Daarnaast vind ik dat van Lieshout met 'Slave City' in delen de vinger al op een (toen) toekomstige pijnplek legt. Want is niet nu de (ethische) vraag relevant of we bijv de voordelen van bio-fuel wel mogen laten opwegen tegen de consequentie's: het gebruiken van voedsel, of landbouwgronden voor de productie van de benodigde grondstoffen voor machines?

    Immers veroordelen we grote groepen 'minder bruikbare' mensen hiermee niet indirect tot het lot te dienen als 'bio-gas'? Ik bedoel of we ze nu in een bio-gas machine stoppen, of laten verhongeren, omdat we 'hun voedsel (potentieel)' gebruiken om machines te laten draaien. Wat is het (ethische) verschil?

    En zo kan ik nog wel meer variatie's bedenken waardoor 'Slave City' nou juist wel een ethische noot aanslaat. Wat dacht je bijv. van de parallellen met de high processed food industry?

    BeantwoordenVerwijderen
  98. @ziva
    Waarom wil je het snoei en snoeiharde rendements verhaal over windenergie vermijden? Onrendabele Papier mache kunst, wat moet je ermee?

    BeantwoordenVerwijderen
  99. @ziva
    Met Joeps conceptuele waarschuwing is de eerste de beste winter , voldoende om de complete mensheid uit te vagen, als we hem negeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  100. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  101. Ik moet beter leren lezen. Negeer verwijderde reactie, negeer dit bericht en negeer eigenlijk alles maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  102. @geen

    Ik vermeed je wartaal over molentjes een beetje, vooral omdat ik er niet helemaal uit ben wat je nou precies bedoelde. Maar ziva vermeed het juist niet. Waarom beschuldig je haar daarvan? Om te zuigen of omdat je dom bent?

    Onrendabele Papier mache kunst, wat moet je ermee?

    Onrendabel? Niet echt nee.

    Vind je dat Joep's werk moet doen wat het uitbeeldt? Ik niet. Want het is dus kunst en geen gebruiksobject, ook al wordt die suggestie soms gewekt om met je geest te neuqen.

    Maar het werkt wel, dus je "papier mache" commentaar is onterecht. Je bezwaren beperken zich alleen maar tot het conceptuele niveau, met je volstrekt ongerelateerde verhaal over molentjes.

    De Technocraat heb ik in bedrijf mogen aanschouwen en die kan toch heus van uitwerpselen biogas en schoon drinkwater maken.

    Jouw mavo perspectiefje is niet de maat aller dingen, zo blijkt maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  103. @jeroen
    Afgezien van het feit dat je nog geen spijker in de muur kan slaan, vraag ik mij af wat tekstuele parasieten voor nut hebben in deze wereld, behoudens het feit dat ze als biobrandstof om experimentele subtechnologische kul via beta sites nutteloze onzin uitkramen. Vertel gewoon even heel klinisch wat een windmolen is, meer niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  104. Windmolens zijn al even irrelevant voor de kunst van van Lieshout als die film van je. Welk punt wil je er nou mee maken?

    Overigens beheerde (en migreerde) ik nog de kennisorganisatie van RWE/ Essent, dus ik zou je wel wat over windmolens uit kunnen leggen, of over de schema's van de nieuwe kolencentrale bij de Eemshaven. Maar dat is nu niet aan de orde.

    Je domme agressie als je kunst tegenkomt die je niet begrijpt is weer wel aan de orde. Want je laat je er vooral negatief over uit omdat je het niet begrijpt, zoveel is duidelijk.

    Daar steek ik vooral energie in, omdat je exemplarisch bent voor de domme mongolen die de kunstsector de afgelopen jaren zoveel schade berokkenden, vanaf de opkomst van Fortuyn eigenlijk. Gewoon omdat ze het niet kunnen begrijpen vanwege mavo en liever een in Taiwan vervaardigd beeld van Pinnetje op het stadhuisplein willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  105. @jeroen
    Plaatje van een sceptic tank, ga effe wieberen. Geet filosoof die je bent! Foei! Omschrijf dan even vakbekwaam de geschiedenis van de windmolen, moet jij veel beter in zijn, volgens zegge en schriven , dan ikkie en stikkie!

    BeantwoordenVerwijderen
  106. @geen

    Als jij eerst "a modest proposal" leest, dat met die zaadfilm en het project van atelier van Lieshout vergelijkt, om me daarna nog eens uit te leggen waarom "Slave City" wel een imitatie van die film is, maar niet van "a modest proposal", zal ik wel wat over windmolens voor je schrijven. Begin ik natuurlijk wel bij Cervantes, maar dat houd je toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  107. @jeroen
    Mijn eisen zijn onvoorwaardelijk voor jouw succes, dus take it or leave it my friend! Zo dom ben je nu ook weer niet. Windmolens.... ik vul de feiten in, en jij het objectieve verhaal, deal?

    BeantwoordenVerwijderen
  108. Hahaha, die geen. Eerst op wat inhoudelijke puntjes hierboven ingaan en dan kijk ik weer naar je laatste mavo wensjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  109. @jeroen
    Je gaat spijt krijgen van mijn aanbod, maar ik ik gun je nog een eventuele laatste kans.

    BeantwoordenVerwijderen
  110. Ga je nou dreigen, zwakbegaafd drankorgel?

    BeantwoordenVerwijderen
  111. @jeroen
    Drankorgel? Malende mafkees! Micha Kat flagrante wannabee!!! Wie denk jij dat je bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  112. Hahahahaha, "zwakbegaafd drankorgel".
    Zit hier eerder te denken aan een onnozele blaaskaak die -hiermee zelf notabene voor de aandrijving zorgende- een klap van zijn eigen wieken heeft gekregen.

    Maar goed. Kunst, windmolens, films, gedichten. We kunnen er met 'Jimmy' niet meer over van gedachten wisselen. En dat zou het achteraf niet waard zijn geweest ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  113. Maar wat gaat er gebeuren nu ik geen gebruik maakte van je laatste kans?

    BeantwoordenVerwijderen
  114. "Maar wat gaat er gebeuren nu ik geen gebruik maakte van je laatste kans?"

    Misschien dat je van 'geen' een barkruk in je nek krijgt als je in Café Centrum aan het Stationsplein te Schiedam in een onbewaakt ogenblik Micha Kat (heimelijk) staat te filmen? Een beetje stalkers inborst is dit soort licht ontvlambare types niet vreemd, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  115. @loena touret tik
    Leg jij boekenwurm @jeroen even uit dat biogas een zeer beperkt bijprodukt is? Of heb je inhoudelijk verder niks te melden?

    BeantwoordenVerwijderen
  116. @geen

    Je zal het ook wel een probleem vinden dat je de vruchten niet van een stilleven kan eten, of dat de Mona Lisa niet tegen je praat. Maar of het helemaal reëel is? Ik denk het niet.

    Eerder stelde je dat het werk van Joep "realistisch" zou zijn en nam het daarom de maat met allerlei random gegevens uit de werkelijkheid. Maar kan dat eigenlijk wel?

    Voordat je dan weer met verhalen over windenergie of rendement komt aanzetten, zou ik het op prijs stellen als je eerst het begrip mimesis bestudeert. Vraag je vervolgens af, wat dit project van Joep in zijn totaliteit (dus niet alleen die poepmachine maar ook alle andere objecten) precies probeert na te bootsen, welke mimesis er eigenlijk gaande is, als er inderdaad sprake is van realisme.

    Volgens mij is het een nabootsing van een utopie, niet de werkelijkheid. De utopie is in zichzelf al niet realistisch, maar ideaaltypisch, dus als je daar ook nog eens een vervormde nabootsing van maakt, zit je te ver verwijderd van "consensus reality" om op wat voor manier dan ook van realisme te kunnen spreken.

    Zelfs de nabootsing van de utopie is niet realistisch te noemen. Zo wordt het concentratiekamp als een ideaaltypische situatie gepresenteerd, terwijl mensen dat normaal gesproken als een verschrikking zien.

    Dus ehh... realisme? Waar dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  117. @jeroen
    Ik heb het nergens over vlinderkleppen of appendages, juist niet. Ik had in deze artistieke constellatie gekozen voor een windmolen en een elektrische stoel inclusief destructor. Biogas staat namelijk niet noemenswaardig in de energieketen, en is vergelijkbaar met zoiets als bijv. de glasbak. Conceptueel ook nog ongelukkig gekozen, aangezien procestechnisch kanibalisme gelijk staat aan zelfvernietiging. Na 2 strenge winters zijn alle mensen dood, inclusief de bestuurders, in dit model. Nog even los van het feit dat feodaal denken tot oorlog zou leiden, we zijn immers allemaal gelijkwaardig aan elkaar. En nogmaals , alle eer mag van mij naar de kunstenaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  118. Conceptueel ook nog ongelukkig gekozen, aangezien procestechnisch kanibalisme gelijk staat aan zelfvernietiging.

    Je denkt niet dat Joep dit juist nastrevenswaardig vindt, ondanks het feit dat hij zijn ideale samenleving als een concentratiekamp benoemt? LOL. Twee jaar maar? Zeer efficiënt dus, qua genocide.

    BeantwoordenVerwijderen
  119. Joep is gewoon heel intensief bezig met het gegeven dat we allemaal dood moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  120. @jeroen
    Of anders gezegd, in figuratief werk is de weergave van een boom essentieel anders als die van een bloem. Vraag mij af of dit bij de kunstenaar(s) over het hoofd gezien is.

    BeantwoordenVerwijderen
  121. @jeroen
    "Joep is gewoon heel intensief bezig met het gegeven dat we allemaal dood moeten."


    Inderdaad fatalisme, dat komt hierin tot uitdrukking, meer niet. Ethiek komt niet eens aan de beurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  122. @geen

    Je typering "figuratief" is dan ook onjuist, zoals ik hierboven al uitgebreid beargumenteerde. Het houdt zich niet aan de logica die je daarvan zou verwachten. Art imitates life? Tuurlijk, maar dat kan je op heel veel niveau's oppikken.

    Je vergiste je daarnaast in zijn intenties en ging zaken die vanuit het werk bekeken positieve waarden zijn (bijv. genocide) als nadeel benoemen.

    De vraag is dan ook wat jij over het hoofd ziet. Altijd een handige vraag om jezelf te stellen als je naar kunsdt kijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  123. Ethiek komt niet eens aan de beurt.

    Na Caliban not seeing his own face in a glass, dat Oscar Wilde schreef in zijn introductie op "The Picture of Dorian Gray" volgt misschien nog wel een interessantere zin:

    "The moral life of man forms part of the subject-matter of the artist, but the morality of art consists in the perfect use of an imperfect medium."

    Natuurlijk komt ethiek niet aan de beurt, want die is aan jou. Maar hij roept wel een aantal ethische vragen op, die je fijn zelf mag beantwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  124. @jeroen
    Die verwerpelijke ethische vraag komt bij mij persoonlijk niet aan de orde, die rationaliseer ik weg met feiten, zolang dit kan.

    Ik zie bijv. Eerder een Sahara met 2 miljoen windmolens en de nodige m2 aan zonnepanelen als oplossing.
    Stroom als betaalmiddel/ salaris.
    Mag je artistiek aan Joep doorgeven. Dat rare psychedelische gedoe met poepdozen en lijken, kan er niks mee. Uiteraard buiten de discussie om dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  125. Die verwerpelijke ethische vraag

    Welke verwerpelijke ethische vraag? Bestaat zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
  126. @jeroen
    Goeie, vragen mag altijd, maar het antwoord is nooit verplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  127. @geen

    Goeie, vragen mag altijd, maar het antwoord is nooit verplicht.

    Oei, het adagium van de laag-opgeleide!? En die laat je je zomaar als 'top-technicus' ontschieten?



    BeantwoordenVerwijderen
  128. @ziva
    Je moest eens weten hoeveel jij allemaal niet kan weten, in een wereld die voor 100% afhankelijk is van techniek.



    BeantwoordenVerwijderen
  129. @ziva
    Weten wat je niet weet, is de eigenschap van een goede techneut.

    BeantwoordenVerwijderen
  130. Wat een draad is dit. Blij dat ik er geen deel aan had. Beetje nivo, mensen! Jullie kunnen beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  131. @jeroen
    Als anekdote vertel ik je nog even dat ik ca 15 jaar geleden in een verjoepte duikbootloods stond om zakelijke redenen bij de rdm, waar de andere Joep van Lieshout met zijn kunstcollectief nu zijn produkties maakt. Joep van den Nieuwenhuyzen, megalomaan en tevens de ultieme landverader.

    BeantwoordenVerwijderen
  132. @geen

    Huh? AVL zit helemaal niet op de RDM Campus, maar de Keilestraat, op een minuut of tien lopen van waar ik woon. Leuk dat je aan een random andere Joep moet denken, maar wat moet ik ermee?

    BeantwoordenVerwijderen
  133. @ruud
    Die kortzichte tietjesgasten zijn niet meer te redden, de voedselbank valt ze te beurt. Amen over en uit

    BeantwoordenVerwijderen
  134. @jeroen
    http://www.rdmcampus.nl/nieuws/2010/05/31/tentoonstelling-onderzeebootloods-geopend

    BeantwoordenVerwijderen
  135. @geen

    Het klopte gewoon niet wat je schreef, want de RDM campus is dus ergens anders dan AVL. Je was abuis, kan gebeuren. En zelfs als het wel had geklopt, was je anekdote oninteressant.

    Maar waarom word je dan zo boos en ga je erover fantaseren dat je in staat bent anderen tot de voedselbank te veroordelen? Wat een machteloosheid. Vind je het echt nodig om jezelf zo te vernederen?

    Waarom ga je het hebben over "tietjesgasten" terwijl je de enige was die er hierboven blijk van gaf van vrouwen met grote borsten te houden? vind je zo'n omkering slim van jezelf? Bereik je er het gewenste resultaat mee?

    Mooie dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  136. @geen

    Je schreef dat AVL er zijn producties zou maken. Niet waar, ze exposeerden er, zoals op zoveel plekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  137. @jeroen
    Random = bijgeloof, en de grote gok.
    VDl group weet ik ook nog eens voldoende van, ook al blijft jouw inherente mavo en ego geneuzel, zonder enig kaal bewijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  138. En dan begin je weer psychisch te fragmenteren. Gaap.

    BeantwoordenVerwijderen
  139. @jeroen
    Gebruik jouw kwaliteiten voor een haalbare toekomst, niet voor "De Sjaak" , gaat je opbreken.neem een pauze, denk na! Ik ben er klaar voor.
    Mister gaap, arrogante megalomane niksnut.FY.

    BeantwoordenVerwijderen
  140. Met al jullie zogenaamde macabere interesses zoals serie-moordenaars valt het me tegen dat ufo's niet besproken mogen worden hier. De laatste keer dat ik dat deed werd ik meteen afgeslacht. Toch blijf ik bij stuk. Dat fenomeen is verdomde interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  141. @mind fever
    Goede inbreng, maar dikketieten psychologen denken momenteel dat ze de wereld kunnen aansturen, kwestie van tijd , en ze gaan op de volle bek.

    BeantwoordenVerwijderen
  142. Ik vind het zo schattig wanneer jullie mij met mind fever aanspreken. Ja ja ik ben blij met deze nick. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  143. "Als anekdote vertel ik je nog even dat ik ca 15 jaar geleden in een verjoepte duikbootloods stond om zakelijke redenen bij de rdm, waar de andere Joep..."

    Sjeezus @geen

    Dit soort opmerkingen zijn van het nivo; 'Ik zag laatst de nachtburgermeester van Rotterdam nog in café Ari zitten terwijl hij een bitterballetje zat te snoepen en van een vodka tonic zat te nippen. En o ja, die Japio uit 'Toen was geluk heel gewoon' zat er gewoon een krantje te lezen aan de stammtisch...en ik...ik was erbij...'

    Get a life gozert.

    BeantwoordenVerwijderen
  144. @geen

    Dat zal allemaal wel, maar we zijn het er dus over eens dat Atelier van Lieshout zich niet op de plaats bevindt die je aangaf? Dat je dus voor de zoveelste keer dom zwetste?

    BeantwoordenVerwijderen
  145. Zeg Jeroen ben jij pennywise bij Troebelwater.nl?

    BeantwoordenVerwijderen
  146. @Mind Fever

    Afslachten? Valt wel mee hoor.

    Ik geloof natuurlijk geen reet van al die ufoverhalen, maar een goede vriend van me was nota bene Amerikaans ufoloog van het jaar in 1972 en 1992:

    A past (elected) member of the Society for Psychical Research and the National Investigations Committee on Aerial Phenomena (from 1960), he has twice been the recipient of the "UFOlogist of the Year Award" of the National UFO Conference (1972 and 1992). He is a Borderland Science Research Associate (BSRA), and has conducted on-site UFO and alien abduction investigations in Brooksville, FL, Pascagoula, MS and Brown Mountain, NC. His book Secret Cipher of the UFOnauts was reviewed by Robert Anton Wilson in his book Everything is Under Control. This review discusses how Greenfield builds on the principles established in Carl Jung's 1952 book, Flying Saucers: A Modern Myth of Things Seen in the Sky. He is also a past President of the Atlanta Science Fiction Organization (ASFOII), and the editor of the periodical The Paraufologist.

    Nooit slachtte ik die man af.

    Maar ik nam ook niet de moeite om zijn werken op dat vlak te bestuderen. Probeerde deze tekst van hem eens te lezen, maar vond het niet om door te komen. Wat vind jij van dat boek als mede ufoloog?

    Hij is ook reformed rabbi, een niet onverdienstelijk historicus en een gnostische bisschop. Dat vind ik veel leuker aan hem dan zijn ufologische uitstapjes.

    p.s. (zie je laatste berichtje net) Ik Pennywise? waarom zou je dat willen weten?

    BeantwoordenVerwijderen
  147. @jeroen,

    Dat boek heb ik nooit gelezen. En momenteel ben ik te ver heen om daar aan te beginnen. haha. Wellicht morgen.

    Ik ben dan ook geen ufoloog. Maar het fenomeen interesseert of interesseerde me aanzienlijk.

    p.s. (zie je laatste berichtje net) Ik Pennywise? waarom zou je dat willen weten?
    Zomaar. Ik dacht dat Troebelwater.nl jouw blog was. Ik zat daar vandaag nogal zieke verhalen te lezen. :P

    BeantwoordenVerwijderen
  148. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  149. @loena
    Gaat niet over de uniciteit van een alledaags werkbezoekje van destijds, maar had even een simpele déjà vu met twee "Joepies", en hup Pavlov krijgt weer gelijk. Grappig, terwijl ik bewust de rest nog maar verzwijg. Blonde pruik syndroom. BPS

    BeantwoordenVerwijderen
  150. @Mind Fever

    Nouja, als het fenomeen je zo interesseert ben je wat mij betreft een ufoloog hoor.

    Ik zit nu zelf door dat boek te lezen en kwam alvast een hilarische passage tegen. Blijkbaar kan je ook op een koshere manier met UFO's en buitenaards leven bezig zijn:

    Rabbi ibn Aaron’s key contribution, however, was his “Extraterrestrialism” series published in Saucer News, which postulated that ancient documents, including the Old Testament, were really specific accounts of extraterrestrial visitations. A linguist of great talent, he postulated that many biblical passages had been mistranslated, especially when Aramaic texts were mistaken for Hebrew. For example, the phrase Ruach Elo-him — usually translated “Spirit of God” or “Wind of God” — may actually refer to a specific form of energy used by a race of extraterrestrial beings. Rabbi ibn Aaron anticipated the “chariots of the gods” idea by many years, and was far more literate in his exposition than anyone in the field, up until the comparable scholarship of Robert Temple’s
    "The Sirius Mystery".


    @geen

    Heerlijk, die vrije associatie, maar niet echt geloofwaardig als de locaties die je noemt nog niet eens kloppen. Dat wekt dan toch de indruk bij mensen dat je het eerder uit je fantasie dan je geheugen putte, los van het feit dat je verhaaltje oninteressant was. Of ga je ons nu laten zien dat je los van een toptechnicus ook een groot zakenman bent die met de groten der aarde verkeerde? Rot toch op man.

    Saaie anekdotes gaarne rectaal inbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  151. @jeroen
    Ach jungske toch, moet @ziva je weer gaan inspireren? Locatie klopt als een zwerende vinger, dat hoofdkantoor was geen issue. Toptechnicus ook een groot zakenman, between your ears.

    https://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&biw=1024&bih=643&site=webhp&q=joep+van+lieshout+rdm&oq=joep+van+lieshout+rdm&gs_l=serp.3..0i30.3081.4862.0.5385.4.3.0.1.1.0.261.593.0j2j1.3.0...0.0...1c.1.ruwTXiqSsyM

    BeantwoordenVerwijderen
  152. @geen

    Nee, de Keilestraat is toch echt ergens anders dan de RDM campus. Maar leg me de weg in mijn eigen buurt uit. Ik kom er over de vloer, eikol.

    Jammer joh. De link die je eerder opgaf liet zien dat er alleen maar een expositie was en dat het atelier daar helegaar niet zit. Wat dat betreft was je zo vriendelijk om je eigen weerlegging aan te leveren, halve zool.

    BeantwoordenVerwijderen
  153. Ik heb het over het toenmalige RDM, niet over de huidige campus, toen zat jij nog op de kleuterschool.Dyslectie Jeroen?

    BeantwoordenVerwijderen
  154. Om precies te zijn: Joep exposeerde tot voor kort in de onderzeebootloods met zijn Infernopolis expositie. Die onderzeebootloods is van Boymans van Beuningen en het Havenbedrijf, nu exposeert de kunstenaar Sarkis daar, met zijn op kerken geïnspireerde installaties.

    Hier kan je de adresinformatie van AVL vinden. Is dat de Onderzeebootloods? Nee hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  155. Ik neem aan dat het je om de locatie te doen was. Tegenwoordig heet die locatie dus de RDM campus, leugenachtige draaikont.

    Je stelde hierboven dat Joep zijn atelier daar had en dat is lulkoek. Je schreef:

    waar de andere Joep van Lieshout met zijn kunstcollectief nu zijn produkties maakt.

    Dat is dus niet zo. Hij exposeerde er en nu niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  156. "Nu", oke daar zit hem de kneep, daar moet ik je gelijk geven.Foutje bedaankt. Joep/Joep beleving is echter niet verzonnen. Op leugens zal jij mij hier nooit betrappen. RDM ondergang is een triest verhaal, overheerste wellicht mijn uiting.

    BeantwoordenVerwijderen
  157. @jeroen
    Maak er een feestdag van, hang de vlag uit. Jouw ethische dilemma's staan kennelijk een vervanging van "nu" voor "ooit" niet toe. Lastig heur, gefeliciklapsteert ermee. Dat ding in je kamer zetten, zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  158. @jeroen
    Jouw geliefde en gelinkte kunstwerkje doet mij aan Joep Meloen denken, weer een Joep erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  159. Welk ethisch dilemma? "Ooit" klopt in deze context ook niet, want het is al evenmin zo dat ze er vroeger wel hun atelier hadden. Er is gewoon geen verband tussen RDM en van Lieshout, behalve in dat benevelde koppie van je. Die expositie was overigens al afgelopen in september 2010 (dacht dat die nog langer doorduurde).

    Maar ik snap de verwarring wel. Eerder linkte ik ten behoeve van je algemene vorming naar de wiki over de paranoide kritische methode als nuttig gereedschap om kunsdt beter te begrijpen en die probeer je nu op de realiteit toe te passen, waardoor je de vaagst denkbare gelijkenissen met relaties verwart. Iemand die zoveel moeite heeft met elementaire logica kan overigens nooit een goede technicus zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  160. Selectieve verontwaardiging dus.Vervolgens het broodje braadworst decadent met mes en vork naar binnen gewerkt smakelijk eten. MK maakt ondertussen in jouw buurtje debiele urgent calls.

    BeantwoordenVerwijderen
  161. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  162. @geen

    Precies. De naam "Joep" is in zichzelf helemaal geen verband, maar een gelijkenis. Beetje magische denkwijze, die we in principe vanaf de verlichting verlaten hebben. Behalve complotters dan.

    Als je op zo'n manier met causale verbanden omgaat, laat je vooral zien dat je reality check niet helemaal intact is. Ik merkte dat hierboven ook vaak, vooral toen je hilarisch genoeg van Lieshout van een gebrek aan realisme beschuldigde.

    Telkens weer kom je met zulk soort gelijkenissen in plaats van causale verbanden aanzetten en daarmee kom je op gesprekspartners over als een ongeorganiseerde, rambling, "hak op de tak" geest. Zeg maar een gestoorde idioot.

    Dat gezegd hebbende zijn je zinnen taalkundig bekeken al een stuk beter dan eerder. Ik heb er alle vertrouwen in. Gaan we de komende tijd eens proberen of het ook lukt om niet alleen juiste zinnen, maar ook zindelijke gedachtegangen onder woorden te brengen.

    Hierbij zal ik me vooral richten op het leggen van de juiste relatie met het eerder geschrevene. Causaliteit enzow.

    BeantwoordenVerwijderen
  163. Selectieve verontwaardiging dus.

    Gek hè, dat je in de kunst te maken hebt met andere wetmatigheden dan in de realiteit. Maar nee, dat is niet hetzelfde als "selectieve verontwaardiging".

    BeantwoordenVerwijderen
  164. @jeroen
    "Precies. De naam "Joep" is in zichzelf helemaal geen verband, maar een gelijkenis. Beetje magische denkwijze, die we in principe vanaf de verlichting verlaten hebben. Behalve complotters dan."

    De perceptie van een doorgesneden meloen , en een vervaardiging door ene Joep. Tjonge jonge, de superlatieven vliegen je om de oren. Melisana is er voor de broodnodige rust. Manisch creatieve reactie met toverwoordjes, Jeroen.

    BeantwoordenVerwijderen
  165. Je komt met allemaal ongerelateerde en totaal oninteressante nonsens aanzetten, die doen vermoeden dat je geestelijk gestoord bent, @geen: films uit de zeventiger jaren, onderzeebootloodsen, vergelijkingen uit het ongerijmde, helemaal niets van je minderwaardige verhaaltjes hield stand.

    Als ik bovenstaand draadje teruglees, denk ik dat je er het handigst even het zwijgen toe kan doen.Je bent een beetje als de kip die nog even doorloopt nadat zijn kop er al afgehakt werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  166. Het moet niet hoor, maar het zou wel verstandiger van je zijn. Kan je dalijk in een ander draadje proberen te laten zien dat je geen gestoorde idioot bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  167. Als je boeven en idioten wilt vangen, kan ik je aardig wat tips geven.


    BeantwoordenVerwijderen
  168. Probleem is alleen dat ik geen enkele waarde hecht aan je tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  169. @geen

    Waarin herken je precies een "smeekbede om genade"? Over wensdenken gesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
  170. Op zich wel grappig, dat je compassie verwart met een smeekbede om genade. Maar je gaat maar door hoor, met je gereutel. Als het jou voldoening geeft om het laatste woord te hebben, wie ben ik om je dat simpele genoegen te misgunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  171. Hoe wil jij anders op gebiedende wijs de dienst uitmaken op andermans blogs?

    BeantwoordenVerwijderen
  172. Hoe wil jij anders op gebiedende wijs de dienst uitmaken op andermans blogs?

    Oei, komt daar nou ook nog een stukje oppositionele stoornis bovendrijven? Ik gebood helemaal niets hoor, maar dat je dat concludeert terwijl ik toch echt schreef:

    Het moet niet hoor, maar het zou wel verstandiger van je zijn.

    laat toch wel zien dat je dus echt niet spoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  173. Een mavo klant met een calimero complex ben je, die zijn eigen gevoel van onmacht projecteert op alles en iedereen om hem heen. Dat is wat je laat zien van jezelf, @geen, als je het toppunt van vrijblijvendheid verwart met de gebiedende wijs.

    wat een frustratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  174. Projecteer en schijt uitjes , Jeroen all over the place. Je moet eens leren om je gemak te behouden, tip 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  175. Maar wat zag je nou in het droogdok bij Joep van den Nieuwenhuyzen dat je zo overstuur maakte, waarom besloot je toen ons land te verraden? Misbruikte Joep je tijdens een satanisch ritueel in zijn gigantische endeldarm?

    Jij was daar aanwezig als toptechnicus en entrepeneur en kort daarna ging de RDM op de fles? Tjeumig zeg. Je zou bijna denken dat er een causaal verband tussen die twee is.

    BeantwoordenVerwijderen
  176. @jeroen tip 2 Wishful Singing zoals een rare vogel gebekt is, maakt ongeloofwaardig.

    Een mavo klant met een calimero complex ben je, die zijn eigen gevoel van onmacht projecteert op alles en iedereen om hem heen. Dat is wat je laat zien van jezelf

    BeantwoordenVerwijderen
  177. Maar wat deed een toptechnieker en succesvol ondernemer zoals jij eigenlijk bij de RDM, wat in die tijd ook al een (haha) zinkend schip was? Of heb je het dan over staatsgeheimen? Kwam je er daar achter, dat we wel denken dat we plankton eten, maar dat er eigenlijk menselijke karkassen in ons eten zitten? Werden die karkassen bewaard in dat dok?

    Is dat wat je duidelijk probeert te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  178. Tip 3 Als je een kuil graaft voor een ander val je er zelf in.

    @Jeroens overpeinsde wijsheid:

    Oei, komt daar nou ook nog een stukje oppositionele stoornis bovendrijven? Ik gebood helemaal niets hoor, maar dat je dat concludeert terwijl ik toch echt schreef:

    BeantwoordenVerwijderen
  179. @geen

    Kijk eens op de houdbaarheidsdatum van je medicatie. Is mijn vermoeden juist?
    En ligt dalijk na vieren je nieuwe recept klaar?

    Als je nu nog van de prettig gestoorde soort was maar jij bent ook nog zó niet leuk. Een pathetisch en heul vervelend, übergefrustreerd en zwaar overspannen mafketel.

    Het laatste woord schenk ik bij deze aan jou. Wees er gelukkig en eenzaam mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  180. Wel lachen die laatste 'urgent call' van onze kale gek. Zit schuimbekkend steen en been te klagen dat het OM en justitie -en weet ik allemaal wie kat erbij sleept- van onze (uw) centen worden betaald om vervolgens in 1 adem door om onze (uw) donaties te bedelen. Hilarisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  181. @loena getikt , onderstaande is minstens zo hilarisch, MK kan het niet beter.

    Als je nu nog van de prettig gestoorde soort was maar jij bent ook nog zó niet leuk. Een pathetisch en heul vervelend, übergefrustreerd en zwaar overspannen mafketel.

    BeantwoordenVerwijderen