vrijdag 13 mei 2011

Voorverpakt

De zwerende vinger op de zere plek: Leendert van der Valk, een van de auteurs van Gevaarlijk spel, een boek over de verhouding tussen pr&voorlichting en journalistiek, constateert dat de kranten tegenwoordig volstaan met met ingestoken nieuws, pr-materiaal en voorlichterskopij.

Aantoonbaar pr-materiaal werd in 41 procent van de berichten aangetroffen. Met name entertainment, sport, zorg en consumentenzaken scoorden hoog. In Nederland deed de Radboud Universiteit Nijmegen vergelijkbaar onderzoek waarbij in ruim 32 tot 52 procent van de berichten voorverpakt nieuws werd aangetroffen, dus informatie uit pr-materiaal of van persbureaus.'

Open deur natuurlijk, want ingekrompen redacties mogen blij zijn als ze de krant weer vol kunnen pennen, dus wordt er meer gewerkt met halffabricaten. Maar nu er zo langzamerhand meer pr mensen dan journalisten zijn kun je je afvragen of dat nog wel een gezonde journalistiek oplevert.

Steeds meer nieuws leunt dan immers op de informatie uit een belanghebbende bron, meestal de verzender van het persbericht. Van der Valk noemt NRC Handelsblad die op woensdag 4 mei over de New Yorkse yellow cabs schrijft die door Nissan gemaakt gaan worden. Leuk nieuws, de Amerikaanse taxi's worden Japans. Moet je dat laten schieten, omdat het tevens een pr-momentje is voor Nissan? Nee, nieuws is nieuws, zegt Van der Valk. 'Maar hier tekent zich wel een patroon af. De insteekjes vanuit overheden, het bedrijfsleven en belangenorganisaties bepalen grotendeels de nieuwsagenda. Misschien hebben pr-medewerkers en voorlichters niet altijd grip op wat er geschreven wordt, maar wel waarover.'

2 opmerkingen:

  1. Barracuda was eveneens slachtoffer van de 24 uur outage van Blogger, vandaar er vrijdag geruime tijd geen bericht verscheen, en ook de post van donderdag was even foetsie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zozo, dit artikel is een "complotsite" waardig.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.