dinsdag 18 december 2012

Jonko's

Dat Grenswetenschap graag grossiert in complotten, aliens en UFO's is bekend. Wel altijd met veel vraagtekens in de koppen en niet zelden op een jolig toontje, alsof de auteurs zich al bij voorbaat indekken tegen mogelijke kritiek. Neem de openingszinnen van een stukje genaamd: Buitenaardse wiet? 'Er zouden bewijzen zijn dat de cannabisplant geen inheemse plant van de aarde is. Het zou de enige plant op aarde die zijn geslacht fysisch toont. Dan is er het feit dat cannabis uit het niets pas vanaf 12.000 jaar geleden in de fossiele geschiedenis teruggevonden wordt. Cannabis heeft ook geen evolutieve (...) voorvaderen en zijn DNA structuur is uniek in de plantenwereld (de dichtst verwante plant van cannabis is de aardbeiplant).'

Dat liefhebbers deze plant een goddelijke oorsprong willen toedichten, wil Barracuda nog wel geloven, maar de logica die leidt tot de conclusie dat wiet hier gebracht zou zijn door kosmonauten, is ver eens ver te zoeken. Vonden trouwens ook diverse lezers, die het blog wezen op de verwantschap met de toch echt heel erg aardse Nachtschade, hop of de bedektzadigen. Daarnaast wekte het verhaal bij de achterban en daarbuiten toch vooral hoon op: 'Iemand heeft teveel jonko's gedraaid'. 'En het feit dat ze deze in fossielen ontdekken van pas 12000 jaar oud is logisch, de rest is opgerookt'.

Maar hoe komt Grenswetenschap aan de 'bewijzen'? Van internet weer natuurlijk. Daar wemelt het van de verhalen die een relatie leggen tussen de de grote kennis van de sterrenhemel waarover de Malinese stam Dogon zou beschikken, hun vermeende contacten met kosmonauten in lang vervlogen tijden en hun voorliefde voor de cannabisplant. Die zou door de godin van de Hondsster naar de aarde zijn gebracht.
 
Jammer alleen dat de hele Dogon mythe al eens - reeds in 1991 - is doorgeprikt door de Nederlandse antropoloog Walter van Beek na een expeditie. De fabuleuze kennis van de sterrenhemel was nergens te bespeuren, heeft ook nooit wat voorgesteld en bleek grotendeels gebaseerd op iets te enthousiaste aannames van enkele onderzoekers. Wellicht nadat ze een paar jonko's hadden gedraaid? 

19 opmerkingen:

  1. Hahaha, de Dogon.... een inmiddels overleden occulte vriend van me (Kenneth Grant kon daar ook geen genoeg van krijgen. Ik woonde verschillende lezingen van 'm bij over de Sirius connection van de Dogon's maar dat ging eerlijk gezegd het ene oor in en het andere uit.

    Niet dat ik geloof dat de Dogon contact hadden met space aliens van Sirius hoor, en al helemaal niet dat die de wiet introduceerden, maar eerlijk is eerlijk: er zijn grotere vraagtekens bij de studie van van Beek te plaatsen dan bij die van Griaule, die het eerst kwam met verslagen van hun grote astronomische kennis. Een recentere publicatie is van Andrew Apter: Griaule's Legacy: Rethinking La Parole Claire in Dogon studies, die de kritiek van de dochter van Griaule op van Beekbevestigt:

    Griaule's daughter Genevieve Calame-Griaule responded in a later issue, arguing that Van Beek did not go "through the appropriate steps for acquiring knowledge" and suggesting that van Beek's Dogon informants may have thought that he had been "sent by the political and administrative authorities to test the Dogon's Muslim orthodoxy." [27] An independent assessment is given by Andrew Apter of the University of California.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk was Griaule een koloniale oude gek met een tropenhelm. Maar van Beek ontkent de hele esoterische, "verborgen" dimensie van de Dogon cultuur, terwijl Griaule na vijftien jaar van studie en intensief contact ingewijd werd als "elder" van de stam. Apter schrijft dan ook in zijn stuk:

    Van Beek’s findings were embraced by Griaule’s critics and detractors, and provide an important corrective to his lack of historicism and socio-political grounding, but I will argue that the negative thrust of the article is misguided. Contra his claim that Griaule’s Dogon present a “paradigm
    anomaly” in the regional ethnography, owing to the lack of comparable deep knowledge in West African societies (ibid.: 142), a glance at the relevant literature shows otherwise. Many of Griaule’s original team did provide comparable evidence among Bambara, Bozo and Mande peoples, as did Leiris among the Dogon as well. Certainly research on African ritual
    associations and secret societies reveals a broad distribution of such “gnostic inner circles of knowledge”, as Douglas (1991: 162) points out in her critical response
    .

    It is precisely because Griaule’s deep knowledge formulations
    resonate with my own Yoruba research that I have continued to take them seriously—not in terms of a dogma to be mastered but as a rhetorical resource to be deployed.

    When I began my research on Yoruba religion and politics, or what I
    now call the hermeneutics of power, I immediately ran into serious barriers. My project seemed straightforward enough—to examine the politics of orisha worship as a space of contesting political authority—but even my
    most preliminary inquiries were blocked from the start. In the kingdom of Ayede-Ekiti, where I conducted my fieldwork, I was allowed to record and photograph public festivals and visit the dominant town shrines, but
    discussion of ritual symbols and practices, and virtually anything relating to the priests and priestesses, was extremely limited at best. Over the months and years, I built up enduring relations with ritual specialists and devo-
    tees of Yemoja, Orisha Ojuna, and Orisha Iyagba as well as with member of the Ogboni secret society, but I never once experienced any running
    exegesis of sacred symbols and their secret meanings. Direct questioning would provoke such responses as “Asgáa ni” (“it is tradition”), “Mi o`g mo`g ”
    (“I don’t know”), and only eventually “Awó ni” (“it is a secret”), as if the very acknowledgment that there was a hidden meaning was a major concession to my intrusive requests. Even when my interviews were prepared with schnapps and kola nuts, further demands for money often followed from those who did not know me well, based on the understanding that deep knowledge, called ı`mog ı`jginlè, was restricted, scarce, and had extraordinary value. If I protested such demands—and they could be quite exorbitant—I was asked whether or not specialized education was free in America,
    and furthermore, if I had any idea what initiates invested over the years to acquire their secrets. Why would I presume that it should be given freely to me? Didn’t I know that if its secrets were leaked, an orisha would lose its power?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou nog niet eens zo`n gek idee zijn. Van sporen weet men al dat die in de ruimte kunnen overleven, dus waarom niet ook de zaden van de canabis.

    Long-term survival of bacterial spores in space
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0273117794904480

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelfs Barracuda is gebracht door kosmonauten en hij wil het niet erkennen, de gatekeeper.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aha, daar komt dus de term 'space cake' vandaan. Thanks Barra!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Overigens stelt Plants of the Gods van Albert Hofman (pp 93) dat de vroegste restanten van de cannabisplant niet in Afrika, maar in China gevonden werden en dateren van 4000 vc.

    De vroegste restanten van de plant die je nog enigzins in de buurt van de Dogon kan vinden is het oude Egypte (2000 vc), maar dat is nogal dun bewijs: een afbeelding in ene graf die enigzins doet denken aan een wietplant. En in Turkije, maar dan heb je het over de 8e eeuw vc.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. "Jammer alleen dat de hele Dogon mythe al eens - reeds in 1991 - is doorgeprikt door de Nederlandse antropoloog Walter van Beek na een expeditie. De fabuleuze kennis van de sterrenhemel was nergens te bespeuren, heeft ook nooit wat voorgesteld en bleek grotendeels gebaseerd op iets te enthousiaste aannames van enkele onderzoekers."

    Dat is dus onjuist. De Dogon hadden wel degelijk een grote kennis van de sterrenhemel. Hoe ze daaraan kwamen laat ik in het midden en ik zou niet meteen aan buitenaardse contactjes uit de coffeeshop denken, maar hun astronomische kennis is opmerkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'Maar van Beek ontkent de hele esoterische, "verborgen" dimensie van de Dogon cultuur, terwijl Griaule na vijftien jaar van studie en intensief contact ingewijd werd als "elder" van de stam.'

    Het is ook bekend dat Griaule hun taal niet sprak en via tolken communiceerde.

    Skepsis hierover:

    Vermoedelijk is toen de door alle etnografen zo gevreesde situatie ontstaan van een wederzijdse beïnvloeding waarbij de speculatieve vragen en interpretaties van de ondervrager bewust bevestigd worden door een behulpzame informant die wel degelijk wist dat de zaken eigenlijk anders of veel eenvoudiger lagen maar die zijn enthousiaste ondervrager niet wilde teleurstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeugdzorg wil 15-jarige rauwe-groente-eter uit huis plaatsen
    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/18/jeugdzorg-wil-tom-watkins-uit-docu-rauwer-uit-huis-plaatsen/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jonko's hebben tegenwoordig buitenaardse "krachten" door de toevoeging met allerlei sjit. De gevolgen zie je wel in de comments op complotsites ja :D ...

    Laatste paar jaren wat mensen mogen begeleiden daarin. Vandaar ook mn belangstelling omdat een groot deel van de versflaafden steeds meer koekoek aan het worden is.

    Zie Micha en zn volgers.

    BeantwoordenVerwijderen

  11. Zie Micha en zn volgers.

    Micha Kat, die het, onder de titel Het Westenberg wanhoops-offensief, zelf wanhopig uitschreeuwt over de leegte in zijn ziel en in zijn portemonnee. Alweer wordt een vriend van vroeger volkomen verrot gescholden - niveau tierende dronkeman. Een triest en gênant dieptepunt, en dat wil wat zeggen bij Kat. Die man heeft echte hulp nodig - niet de "bijstand" van advocaten als Van der Meer en Aantjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @barra

    Het kan natuurlijk dat er prachtige fantasieverhalen over de geheime traditie van een cultuur ontstaan als gevolg van wederzijdse beïnvloeding, maar het is pas relevant om met die overweging in de weer te gaan als Griaule door de feiten weersproken zou worden. Daar zijn geen indicaties van.

    samenvattend:

    * Van Beek stelt dat de "geheime" Dogon traditie zoals gedocumenteerd door Griaule een "anomalie" zou zijn, maar dit is onjuist. Soortgelijke geheime genootschappen en tradities zijn ook bij omringende volken te vinden en eigenlijk helemaal niet zo extraspeciaal.
    * Tijdens zijn expeditie heeft van Beek onvoldoende tijd geïnvesteerd om op zo'n manier tot de Dogon cultuur door te dringen dat die geheime genootschappen zichtbaar werden. Dat betekent niet dat ze er niet zijn, alleen maar dat zijn onderzoek oppervlakkig was. Het schijnt zelfs dat de Dogon mensen die hij bevraagde paranoia over hem waren, omdat ze dachten dat hij stiekem namens de overheid zat te testen of ze wel islamitisch genoeg waren.
    * Van Beek heeft naar het verkeerde ding gezocht: hij zocht naar een dogmatisch systeem, terwijl het hier een dynamische, aan verandering onderhevige mondelinge overlevering betreft.
    * Het is een gegeven dat Afrikanen uit die regio nooit open zijn over hun geheime tradities. Geldt evengoed voor de Yemoja, Orisha Ojuna, of Ogboni. Als van Beek ze daar rechtstreeks naar vraagt, vraagt hij dus naar de bekende weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. > Heb al 2 flessen dure champagne achter de kiezen

    't Is te merken, maar ik vergeef het je. (Alsof dan aan mij zou zijn! (;-))

    Morgen maar weer een beetje rustig aan doen, dan maar?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ruud
    Poka joke staat in Japan gelijk aan zero defect werkwijzes, met het continue verbeteringtraject als onderliggende motivatie. Sommige Westerse beroepsgroepen vertalen dat gemakshalve naar "foolproof". Menselijke interactie mens-machine-middelen, emmer/glas is halfvol, of halfleeg, ten voeten uit.

    Nb
    Volgens mij is @papi nieuwsklungel bandlid van Slipknot, en is @ziva momenteel op vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed

    18 december 2012 20:01

    18 december 2012 21:24

    18 december 2012 22:48

    zijn dus obsessieve postjes van kleine jongetjes die iemands naam en nick stelen. Erg grappig NOT.

    Kortom dat ben ik dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Verwijderd, ik denk dat ik het IP adres van onze vriend eens bekend ga maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @ziva

    Oei... reageerde ik niet op jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Thanks Barracuda.

    @Jeroen

    Nope, dat was Papi

    BeantwoordenVerwijderen