maandag 30 maart 2015

Speurkneuzen

Er daar waren ze weer: de laptopspeurkneuzen die - uiteraard niet gehinderd door enige kennis van zaken - weer zo nodig hun oordeel moesten vellen over de bizarre crash van het Germanwings toestel. 'Er klopt weer niets van'. Dat lijkt Barracuda een mooie samenvatting van het broddelwerkje op het mallotenblog Herstel de Republiek.

De omstandigheden rond deze ramp lijken inmiddels wel duidelijk. Op de voice recorder is te horen dat de copiloot tot het laatst toe ademhaalde en dus leefde voorafgaand aan de crash, wat een plotselinge beroerte niet helemaal uitsluit, maar ook niet erg waarschijnlijk maakt. Of hij in een opwelling besloot om het vliegtuig te laten neerstorten zal wel altijd onduidelijk blijven, maar dat scenario lijkt wel het meest aannemelijk, gelet op zijn inmiddels bekende psychische toestand.

Maar de anonieme schrijver van Herstel de Republiek weet het weer eens beter: 'Onze (...) eigen waarneming is, dat een vliegtuig dat zo laag vliegt geen snelheid meer kan ontwikkelen van 800 km/uur, maar hoogstens 300 km/uur.'

Hmm, als een piloot willens en wetens zijn toestel wil laten neerstorten kan hij twee dingen doen: de neus flink omlaag of het vliegtuig overtrekken. Inmiddels is bekend dat de piloot een duikvlucht heeft gemaakt die acht minuten duurde. Als het vliegtuig dan tegen een steile bergwand te pletter slaat blijft er niet veel van over, zoals op tal van foto's is te zien. Maar nee hoor, de republikeine slimmerd heeft hem alweer door: 'Het zou ook nog kunnen dat het puin uit een of meerdere Hercules transporttoestellen is afgeworpen'. Yep, en de nabestaanden zitten natuurlijk ook allemaal in het complot. Net als die ooggetuigen in de Alpen die een doffe knal hoorden en toen een hoge rookpluim zagen opstijgen.

De dader zou een moslim van 28 jaar zijn, beweert Herstel. 'In het kader van de strijd tegen ISIS wederom een buitenkansje. Want de aanslagen op Charlie Hebdo zijn immers door de Jemenitische tak van Al-CIA-da opgeëist?' Jammer, alweer mispoes, want geen moslim.

En dan deze: 'Het veel te lang lang uitblijven van een passagierslijst is een gewoonte geworden en de “rouwverwerking” van de “leiders” komt zoals gebruikelijk nog sneller op gang dan het analyseren (of beter: manipuleren) van de zwarte dozen. Zwarte dozen kunnen niet kapot, maar deze toevallig wel?' Uitgerekend gevolgd door de afbeelding van de voice recorder die ondanks een paar deuken juist volledig in tact is gebleven.

Valt trouwens nog mee dat Herstel niet even refereerde aan de buren van Niburu.co, die doodleuk beweren dat de Airbus A320 op afstand is te bestuderen. De schrijvers hebben de term Fly By Wire (hier toch echt helder uitgelegd) blijkbaar weer eens iets te letterlijk opgevat. Zelfs Micha Kat - minstens zo psychotisch als Andreas Lubitz - wilde dat natuurlijk weer meteen aannemen.

7 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of het nog bestaat, maar in het verleden zijn er vliegtuigen neergestort die op de automatische piloot stonden, waarbij de menselijke piloot bij het opstaan uit zijn stoel per ongeluk het stuur aanraakte, waardoor de automatische piloot werd uitgeschakeld.

    Het zou kunnen zijn dat de copiloot onwel is geworden, het stuur aanraakte en zonder dat hij het wist de automatische piloot uitschakelde. Ook als het met een schakelaar moet kan een onmachtige piloot als hij omvalt die schakelaar omzetten. Het is niet voor niets dat er schakelaars bestaan met een afdekklepje om onbedoeld omzetten te voorkomen.

    De copiloot schijnt te horen te zijn op de opnames, als zijn adem regelmatig is zoals in slaap dan zou het kunnen zijn dat hij niet bij bewustzijn is geweest. Met de tijd zal dit duidelijk worden, omdat de geluidsopname inmiddels al is gelekt.

    Ik zou het prettiger vinden als de copiloot zonder opzet het vliegtuig heeft laten neerstorten, de mensen zijn even dood als het opzet zou zijn geweest.

    En wat de complotters betreft:
    Het is nog een wonder dat Demmink er niet bij gehaald is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vlieg zelf ook en ik mag eerlijk zeggen wat de heren Kat en niboeboe en de rest beweren dat het gewoon complete bullstront is wat ze verkondigen want het overnemen van een vliegtuig van zo ver zit nog stevig in de testfases (wordt getest met speciale testvliegtuigen).

    Net wat ik op mijn eigen facebook heb gezegd, zijn zulke lui die beweren dat het WEL ALLANG kan rijp voor het gesticht! En ik snap ook niet waar ze zich mee bemoeien?! Laat het onderzoekscomité hun werk doen en NÁ het onderzoek mogen van mijn part de fantasieverhaaltjes weer de kast uit. Of liever niet.

    DRINGEND ADVIES VAN DEZE SITE: NIEMAND MOET MEER GAAN VLIEGEN (haha, heel grappig Micha Kat... Zal de KLM en de andere luchtvaartmaatschappijen leuk vinden... NIET!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die lui van Niburu begrijpen, zogenaamd op gezag van Benno Baksteen, ook niet hoe die deurprocedure in elkaar zit, hoewel daarvan toch een helder instructiefilmpje openlijk op Youtube staat. Meer hier.

    Samenvatting: als de co-piloot onwel of bewusteloos was, had de gezagvoerder gewoon naar binnen gekund met de daarvoor bedoelde noodcode. Dat hij dat niet kon, kan alleen maar betekenen dat de co-piloot de toegang bij elk van die pogingen bewust blokkeerde (daar is een knopje voor). Daarom natuurlijk waren die onderzoekers zo snel zo stellig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ruud
      Wanneer ga jij jouw persoonlijke noodcode gebruiken? Is jouw knopje al omgezet?

      Verwijderen
    2. Ja, knopje al omgezet, maar shit de noodcode weet ik niet meer! Wat nu? Marchday, marchday, help mij! En morgen ook nog laatste dag voor belastingaangifte, paniek in de tent!

      Posten op een revolutionerensite dan maar misschien dat dat nog uitkomst bied?

      Verwijderen
  4. @Ruud *zet droog stemmetje op* (normaal heb ik hele zwoele stem, is me verteld)... Je kunt je belasting nog indienen tot 1 mei.. hebben ze veranderd, en je krijgt zelfs een paar maanden uitstel om je aanslag te betalen! Joehoe!! Makkelijker kunnen we het niet maken, maar heel soms doen we nog iets.. zucht...

    BeantwoordenVerwijderen