donderdag 26 maart 2009

Vliegtax


De vliegtax is niet meer. Minder dan een jaar geleden werd die belasting ingevoerd om het vliegverkeer terug te dringen en het milieu te sparen; nu wordt diezelfde belasting weer afgeschaft om het vliegen te bevorderen. Pincipes moeten er zijn.

De vliegtax was een staaltje domdenken van de bovenste plank. Netto heeft de belasting 900.000 vliegreizen uitgespaard. Maar volgens de ANVR zijn de indirecte gevolgen enorm geweest: de schatkist liep 1,3 miljard euro mis aan belastingen op bijvoorbeeld hotelboekingen.

En omdat Nederland zo graag haantje de voorste wilde spelen, weken zelfs milieubewuste ambtenaren en universiteitsmedewerkers uit naar andere vliegvelden direct over de grens, waar die belasting natuurlijk niet werd geheven. Verreken dat maar weer met de uitgespaarde vliegreizen.

Nu heet het dat de beoogde milieudoelstelling reeds gehaald zou zijn vanwege de lage groei, maar Barracuda wil de vliegrax niet meer terugzien. Net zomin als autoloze zondagen ten tijde van het kabinet Den Uyl in de jaren zeventig. Biedt dan eerst eens een volwaardig alternatief in de vorm van hogesnelheidstreinen die niet met een slakkengang de Nederlands-Belgische grens passeren. Of investeer in schonere vliegtuigen. En doe dan eerst eens in Europees verband.

De vliegbelasting afschaffen om de economie een stimulans te geven, terwijl je er in het verleden het tegendeel mee beoogde, is niets minder dan een brevet van onvermogen. Terecht dat reizigers de betaalde vliegtax terugeisen.

6 opmerkingen:

  1. Eerst het Zoet, dan het Zuur? NO WAY!!!!!
    Nou, na rijp beraad van enkele weken over een kwestie die voor de burgerbevolking van Nederland, wat zeg ik, van de Wereld, al lang duidelijk is nml. hoe gaan wij de crisis beteugelen, komen de beschermheren en dames van de elite, in de volksmond volksvertegenwoordigers geheten, met een geweldig plan van aanpak. Ik zet het even voor jullie op een rijtje...
    - afschaffing vliegtaks
    Volgens de rekenmeesters van de overheid investeren ze 300 miljoen doordat ze de inkomsten van de af te schaffen vliegtaks missen in hun budget. In werkelijkheid hebben verschillende onafhankelijke organisaties laten berekenen dat het afschaffen van de vliegtaks makkelijk 1,3 miljard winst zal opleveren. Ze investeren dus geen 300 miljoen maar verdienen 1 miljard.
    - slooppremie oude bestelwagens ( investering 60 miljoen )
    Kan ik kort in zijn. Oude wijn in nieuwe kruiken.
    - 400 miljoen voor woningcorporaties en projektontwikkelaars en isolering woningen.
    Brinkman, de voorman van deze zwaar frauderende sector lacht zich een deuk! Hoppa, 400 miljoen extra voor projectontwikkelaars en woningcorporaties voor het bouwen van nieuwe woningen die niemand kan betalen. Brinkman riep het vanmiddag zelf al op de radio. Hij is zeer blij met dit geld ( bovenop de miljarden die ze verdonkermaand hebben samen met een ander oud bestuurder Jorritsma ). Oude goedkope woningen slopen omdat ze niet meer voldoen ( komen ze na 40 jaar uitmelken achter ) om vervolgens nieuwe woningen te bouwen die de mensen niet kunnen betalen.
    Voor de wergelegenheid prima, mee eens, maar zeg nou eens eerlijk...gaat dit de problemen van de mensen oplossen? Neen, alleen die van de projectontwikkelaars en woningcorporaties en wie zitten daar weer op de hoge functies.....? Precies, oud politici en hoge functionarissen. Oude vrienden steek je immers altijd de helpende hand toe.

    Kortom lees effe lekker zelf verder: http://argusoog.punt.nl/?id=482168&r=1&tbl_archief=&

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @(wannabé)-Nexus:
    kijk maar in je mail box ,ik heb er een heel verhaal geplaatst, en eerlijk gezegd ik vind dat hier niet meer thuis horen . Ik weet niet wie er allemaal mee leest!.

    "voorzichtigheid is de behoeder van grootmoeders porseleinkast".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Potverdoire wat een spannende dag vandaag zeg! Eerst loopt onze baarsmakreel zelfstandig een opiniestukje te producen en vervolgens worden er via de comments geheimen van de bovenste plak uitgewisseld!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Eerst loopt onze baarsmakreel zelfstandig een opiniestukje te producen en vervolgens worden er via de comments geheimen van de bovenste pla(N)k uitgewisseld!"

    Wij weten dat er via deze 'geheimzinnige' postjes hier op barack-juda heel wat (bruine) plakjes onderwater via de onderwater-wrereld allover the place gedistribueert worden hoor... Waarvoor mijn hartelijke dank aan 'onze' sidderaal die zo vriendelijk wilde zijn om ten bate van de echte gevaarLIJKE haaien zijn ongeregistreerde 'boodschappen'-dienst weer eens wagenwijd (zoals op zijn avatarrrr) open wilde gooien...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zeg potverdoire wat sensatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die vliegtax werd zogenaamd ingevoerd om milieuprojecten van te betalen (in werkelijkheid om de staatskas te spekken) maar was niet bedoeld om het aantal vliegreizen terug te dringen.

    Een aantal jaar geleden was hetzelfde gebeurt met accijns op sterke drank. Eerst de accijns verhogen om de staatskas te spekken om er vervolgens achter te komen dat het alleen maar geld kostte omdat minder mensen sterke drank kochten waarna die verhoging weer werd teruggedraaid.

    En onze overheid maar zeuren over de graaiers bij o.a. de banken met hun bonussen maar de grootste graaiers zitten in het kabinet

    Trouwens even dit als laatste ontopic: zelfs zonder vliegtax is schiphol nog steeds te duur met die exorbitante veiligheidstoeslag en exorbitante kosten voor langdurig parkeren.

    BeantwoordenVerwijderen