Op het moment dat persfossiel H.J.A. Hofland (83) werd gelauwerd met de P.C. Hooftprijs, lanceerde diens NRC Handelsblad een geheel nieuwe Alles moet weer eens volstrekt anders-site. Een beetje dode boom huurt tegenwoordig namelijk een jeugdige creatieveling in, liefst met sjaaltje, luisterend naar de naam Ernst-Jan Pfauth. Ernst-Jan heeft zijn creatie nog trots laten zien aan de driftig tikkende NRC-redacteuren, maar die hadden geen tijd om er naar te kijken. Doe maar Ernst-Jan!
'De wereld onder controle op de nieuwe nrc.nl,' heet de nieuwe boreling, waarbij alles om 'snelle duiding' draait. NRC moet een soort Nu.nl voor intellectuelen worden. 'Stel er ontploft een bom in het Midden-Oosten. Een van onze negen internetredacteuren zet dat nieuws meteen op nrc.nl. Vervolgens belt hij (...) met Carolien Roelants, die al decennia over het Midden-Oosten schrijft, om te vragen wat dit nieuws betekent. Welke groep zit erachter? Bestaat er een kans dat het conflict escaleert? Dat presenteert hij dan als citaat.' Barracuda ziet het al helemaal voor zich: een junior redacteur herschikt een ANP bericht en spoedt zich dan naar de senior redacteur voor een commentaartje. Overigens hebben we vergeefs gezocht naar duiding in het stukje Overvaller supermarkt overlijdt aan verwondingen, maar het zou kunnen dat de deskundige er even niet was.
Tussen de regels door lees je trouwens dat het eigenlijk de bedoeling van de site is dat de NRC lezer weer de krant gaat lezen, en al die lastige leechers dus moeten oprotten. Weg zijn de columnisten en achtergrondstukken. Dat was dan ook tegen het zere been van de NRC lezer: een E. Oosting-achtige vijftiger met de pijp in de bek die zijn krant het liefst met een wijntje spelt. De klachtenregen zwol dan ook aan tot stormkracht. Pfauth deed nog heel even een poging om het bouwsel te verdedigen, maar gaf het al snel op om te melden dat de website op 1 februari geëvalueerd wordt, 'waarna een gezamenlijke keuze voor de vorm van de website door redactie en lezers zal plaatsvinden'.
De uitkomst laat zich voorspellen. Een Nu.nl kloon lanceren voor het NRC publiek is al net zo not done als death metal draaien op een jubileum van de Nederlandse Bachvereniging, of priksinas schenken op de wijnproeverij. Zou Barracuda niet verbazen als de nieuwe site binnenkort kan worden bijgezet in het graf van legendarische marketingblunders: New Cola en Omo Power.
Zeer geachte Barracuda, De best man heet Pfauth, en niet Phauth (wel een leuke verspreking) noch Plauth. Wellicht een goed moment om uw toetsenbord te checken of alle knopjes nog wel op z'n plaats zitten.
BeantwoordenVerwijderenDe knopjes doen het weer ;)
BeantwoordenVerwijderen