zaterdag 7 november 2015

Bijl

Soms houden alledaagse zaken Barracuda eindeloos bezig. Neem nou een geldautomaat in het Friese Wolvega: op hardhandige wijze onklaar gemaakt door een man met een bijl. Is ook een filmpje van.

Genoeg commentaren bij GeenStijl. In de trant van 'Dit is een oude vorm om iets te hacken natuurlijk. Stomme digibeten ook altijd'. 'Een ramkraker zonder rijbewijs?' 'Zijn uitkering is nog niet gestort en hij heeft geld nodig voor shag en bier. En dat is allemaal de schuld van het pinapparaat.' 'Dit is een burger. 1 van de 17 miljoen. Die wil graag voor de beursgang van ABN AMRO nog even afrekenen.'

Intussen is er geen enkele duidelijkheid over deze persoon. 'De man was boos, maar waarom hij boos was kunnen we niet vertellen', aldus een woordvoerder van de politie.

Zeer onbevredigend allemaal.

Er vallen enkele zaken op: het veiligheidsvesje van de man, de rustige wijze waarop deze Fries tien keer inhakt op de ABN automaat zonder achterom te kijken of te schreeuwen, alsof hij dagelijks met dit bijltje hakt, het slaan op een onderstuk dat geen centimeter wil wijken en de korte blik op zijn levenswerk. De dots willen nog niet connecten.

En het journaille laat het helemaal afweten. Geen voorpagina interview met de 34-jarige man over zijn bijl aan de wortel van de verzorgingsstaat. Hier is de Friese Howard Beale opgestaan, maar zelfs de Stellingwerf komt niet verder dan het politiebericht. Prutsers.

15 opmerkingen:

  1. Een Fries doet zoiets niet.

    Het zal wel weer zo'n doorgedraaide AZC'er zijn, die dezelfde dag nog door de twee hoogste bazen van Justitie in het diepste geheim naar Noorwegen is weggesluisd.
    De zogenaamde dader die opgepakt is, is een onschuldige veeboer uit Wolvega met een dissociatieve stoornis.

    *bestseller schrijven gaat*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk je wel uit voor een schadeclaim van die onschuldige veeboer? Want die hangt Dankbaar ook nog boven zijn hoofd:

      Mede onder druk van de publicaties van Wim Dankbaar op deze website, hebben zij uiteindelijk een onschuldige veeboer ervoor opgeknoopt

      Jasper Steringa zit dus mede dankzij Dankbaar onschuldig vast.

      *Jan Vlug bellen gaat*

      Verwijderen
    2. Goed dat je het zegt.

      *huis alvast op Funda zet voor 2 mln*

      Verwijderen
    3. Oh jee, Wimp gaat een persconferentie geven...

      *Skype verbinding voor Micha Kat regelen gaat*

      Verwijderen
    4. haha @johan, "jasper steringa zit mede dankzij Dankbaar onschuldig vast"

      Sterk staaltje OMDENKEN maar past helemaal in het denkstraatje van Dankbaar. Iets met boemerang die keihard terugkomt.

      Het is precies de manier waarop Dankbaar moordzaken 'oplost'. Lekker uit de losse pols associatief verbanden leggen en dan brengen als feiten.

      Maar dat kunnen anderen dus ook bij Wimpie doen... Go for it Jasper! Zo wel mooi zijn. Aan de ene kant fam. Vaatstra en aan de andere kant fam. Steringa die Dankbaar juridisch aanvechten.

      Verwijderen
    5. Jasper is niet Wimps eerste slachtoffer.
      Lee Harvey Oswald is door de CIA en the Mob vermoord, om te voorkomen, dat Dankbaar de echte moordenaar van Kennedy zou opsporen.
      Lullig voor Oswald, want het is Dankbaar uiteindelijk toch gelukt.
      Collateral damage, zeg maar.

      Verwijderen
    6. Dat vissen in de vijver van Oldenkamp is wel erg opvallend.
      "De Oude Stal" waar Wimp zijn lezing gaat geven is nota bene hun clubhuis.

      Verwijderen
  2. Kunsdt die in een traditie staat. De "damage control" expositie laat dat goed zien. De vernietiging van een geldautomaat met een bijl moeten we zien als een heel vitaal post bankencrisis commentaar op Ai Weiwei's Dropping a Han Dynasty Urn, waarin een waardevol antiek artefact verwoest wordt. De boodschap is dat voor ons consumentenzombies de geldautomaat met eenzelfde sacraliteit omgeven is als zo'n artefact van onschatbare waarde.

    In a similar act of creative vandalism, Britart's enfants terribles Jake and Dinos Chapman defaced a set of Goya’s 1810-1820 Disasters of War etchings—which depict the horrors of Spain’s war of independence from France—to create their Insult to Injury (2003), replacing the heads of victims with the grotesque heads of clowns and puppies.

    But perhaps the most (in)famous example of desecration in “Damage Control” is Ai Weiwei’s Dropping a Han Dynasty Urn, a triptych depicting the Chinese artist doing just that. When is destruction creative versus nihilistic? Brougher says it's a fine line, but it comes down to "the ideas behind it as you do it."Ai, for instance, broke the urn to critique societal values—how we decide what a work of art is "worth" and what that dollar value really means.

    The final pieces in “Damage Control” touch on present fears of terrorism rather than cold war paranoia. Big Bang, by Israeli artist Ori Gersht, looks like a still life but is actually a film, divulging its eponymous surprise in slow motion, while Nature morte aux grenades, by Palestinian-born artist Mona Hatoum, disables a cache of grenades by fashioning them from candy-colored glass—but arranges them on a steel gurney that restores their lethal potential. Brougher sees the theme of destruction as a "continuum" in art history, with the world's proximate threats evolving from hydrogen bombs to suicide bombs and natural disasters. "There was no good moment to stop [the exhibition]," he says. "The hard part was limiting the number of artists in the show. There’s so much destruction."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Joel voor de Wind lijkt heel erg op Wim Dankbaar. Ik dacht even dat hij het was net op Ned 2.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoeldt Ruut de taalnazi mesgien Joël Voordewind?

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.